A harmadik üléssor PDF Nyomtatás E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 
Írta: Aszódi Ádám   
2011. február 06. vasárnap, 20:00

Orosz rulett, avagy hogyan kockáztassuk szeretteink életét.

A szállítható személyek számának gazdaságos növelésére, manapság divat lett a nagyobbacska kombikból és terepjárókból 6-7 üléses autókat faragni. Ilyenkor a látszat ellenére nem csak a csomagtérről kell lemondania az embernek, hanem a biztonságon is komoly csorba esik.

A mai modern autók tervezett gyűrődő zónákkal rendelkeznek, (Barényi Béla óta egyre több modell), amelyek normál esetben elöl, hátul, és még oldalt is megtalálhatóak. Amikor a csomagtartóba üléseket helyeznek, akkor azok a nyomorúságos helykínálaton kívül magas veszéllyel is fenyegetnek. Az utasaik ugyanis a gyűrődő zónában foglalnak helyet!

A kis helykínálatot nem egy kereskedő azzal magyarázza –tisztelet a kivételnek-, „gyermekekre tervezték”! Szerencsére ez nem igaz, nem véletlenül nem adnak a gyártók a harmadik üléssorba ISOFIX-et. A helyzet abszurditását talán azzal szemléltethetnénk a legjobban: látott már bárki is a motorháztetőre erősített gyerekülést? Pedig ez nem is annyira durva, hiszen a menetszelet leszámítva, itt nagyobb biztonságban lehetnek a kicsik, mint hátul, mert a szemből érkező akadályok esetén a sofőr korrigálhat, végső esetben pedig választhat, mivel ütközik, tehát valamelyest befolyásolhatja a biztonságot. A hátulról érkező járművek esetén, egy kocsisor végén ácsorogva semmilyen korrigálási, vagy az eset kimenetelét befolyásoló lehetőség nincs a sofőr kezében! Érdemes végiggondolni, az úton lévő járművek hány százaléka kisebb a mi autónknál. A maradék százalék jelenti azt az esélyt, hogy egy nálunk sokkal nagyobb autó vezetője méri el a féktávot!

Néhány gyártó annyira hátra tolja a harmadik üléssort, hogy a kezelési útmutatóban kifejezetten figyelmeztetnek, az ötödik ajtó becsukásakor a leghátul helyet foglalók beverhetik a fejüket a hátsó ablakba! Olyan, mintha viccelnének! Pedig ez komoly! Ez nem jelent mást, mint út közben csak a hátsó ablak választja el a hátul ülőket a külvilágtól. Egy üveglap, -kivéve a banki üvegeket-, pedig biztonság nyújtása helyett inkább csak veszélyforrás lehet. Ez megengedhetetlen! Semmi nem védi az itt ülőket, továbbá garantált egy baleset esetén az üvegszilánkokban vett fürdő is.


A töréstesztek maguk is hatalmas fejlődésen mentek át a közelmúltban, s ezek hatására, továbbá a gyártók saját tesztjeik alapján, sokkal biztonságosabbá tették a ma autóit, mint akár a tíz évvel ezelőttiek voltak. Mindezek ellenére van még mit fejleszteni! A töréstesztek maximum 5 dummy-val (tesztbábúval) folynak, és az értékelést is ezek alapján adják ki. A hátulról érkező ütközések esetét üléstesztekre egyszerűsítik, vagyis a kiszerelt üléseket lökésszerű gyorsulásnak teszik ki vizsgálva a tesztbábúra, különösképp annak fejére és nyakára ható erőket. Felmérve ezzel az ún. ostorcsapás-sérülés veszélyét. Ez dicséretes, de sajnos a 3. sorban helyet foglalókra leselkedő valós veszélyekről még nem sokat hallunk. Reméljük a közeljövőben ez is megváltozik, és a töréstesztek bővülni fognak a ráfutásos balesetek valós vizsgálataival is!

Mit tehetünk addig? Leendő gépjárművünk kiválasztásakor mérlegeljük, valóban sok embert kell-e szállítanunk, s ha igen, válasszunk olyan járművet, ahol a hátsó gyűrődő zóna is teljes és a leghátsó ülések is a zóna előtt helyezkednek el! Legalkalmasabbak erre az akár 9 főt is befogadó, „B” jogsival is vezethető kisbuszok. Amennyiben viszont a teljes utaslétszámmal megtett kilométerek száma az össz-kilométerhez képest kevesebb, mint 40%, úgy inkább kérjünk segítséget egy újabb sofőrtől, és használjunk 2db 5-fős személyautót a biztonságos közlekedéshez!


Üzemanyag fogyasztásban, és autópálya matricában nem lehet kifejezni azt a veszteséget, ami akkor érhet minket, ha kockára tesszük szeretteink életét!


Hozzászólások
Hozzáadás Keresés
Károly  - gyűrődés   |2011-02-07 08:24:13
A leírtak alapján elképzelhetetlen, hogy valaki a 7 üléses formát válassza.A biztonság a legfontosabb!
Hozzászólás
Név:
Email:
 
Tárgy:
 
Gépelje be a képen látható karaktereket.
 
Képeslapküldés

Lepje meg szeretteit egy
szép képeslappal!

Tovább »

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Népszerű

2013.01.09.
Kép

A bájos Nina Dobrev a Vámpírnaplók című sorozat főhősnőjeként lett egy csapásra világhírű, s vélhetően nők milliói cserélnének...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Szűnni nem akaró köhögés keseríti meg az életét? Nehezen múlik a torokfájása és nem segítenek a patikában kapható szopogatós...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Noha a meteorológusok szerint már csak néhány napot kell várni az idei első hószállingózásra, az otthonainkba egy kis segítséggel...   Tovább »
2012.06.20.
Kép

Egy régi legenda szerint az igazgyöngy a hűség ékköve, amely csökkenti a nő vágyát, s ezáltal a mások iránt érzett vágyát. ...   Tovább »

Korábbi

2011.03.02.
Kép

A kis Natalie-ra 13 évesen figyelt fel a világ a Leon, a profi bájos, ám belevaló kamaszlányaként, Jean Reno méltó partnereként. Most, 17...   Tovább »
2011.06.21.
Kép

A sármos színész egy ügyvéd szerepével lett híres tizenöt éve, legújabb filmjében, Az igazság árában pedig ismét védőügyvédet...   Tovább »
2011.04.25.
Kép

Jet Li, Amerika első számú kínai sztárja nem csupán sporteredményeivel és dollármilliókat hozó filmjeivel, hanem adományozó vénájával...   Tovább »
2011.05.15.
Kép

A híres francia énekesnő 1991 óta a neves francia divatház, a Chanel arca, és úgy tűnik, Karl Lagerfeld nem is akar megválni baba arcú...   Tovább »
2012.04.16.
Kép

A zord éghajlatú skót felföld számos karakteres férfit adott a világnak: gondoljunk csak Sean Connery-re, Rod Stewartra, Ewan McGregorra vagy...   Tovább »