A leállósáv nem parkolópálya! PDF Nyomtatás E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 
Írta: Aszódi Ádám - ÁAK   
2011. február 15. kedd, 00:00

A leállósáv helytelen használata állandó veszélyforrás az autósokra nézve, akik legtöbbször parkolónak használják az amúgy életveszélyes sávot, nem törődve családtagjaik, önmaguk, és az utakon közlekedő gépjárművek vezetőinek életével. 




A leállósávban bekövetkező balesetek okairól, a megelőzésről és a lehetséges szabálymódosításokról az Állami Autópálya Kezelő Zrt. szakemberével, Kiss Ernő forgalomszabályozási és hálózatkezelési osztályvezetővel beszélgettünk.

- Tapasztalatuk szerint milyen okokkal használják szabálytalanul az autóstársak a leállósávot?

- A leállósávon történő megállás, tartózkodás tapasztalataink alapján általában sajnos szabálytalanul és ráadásul indokolatlanul történik. A legjellemzőbb okok a következők:

  • torlódásoknál előnyszerzés, a sor leállósávon történő megelőzése – így azonban sokszor a mentő járművek (rendőrség, mentők, tűzoltóság) elől is elzárják az utat;
  • jobbról előzés – ilyen esetekben az is elő szokott fordulni, hogy a csomóponti vagy pihenőhelyi kihajtó sávon is végigszáguldanak, ami tovább fokozza a balesetveszélyt;
  • indokolatlan megállás (WC helyett),
  • mobil telefonálás.


- Milyen büntetéssel számolhatnak most és a tervezett KRESZ módosítás után az elkövetők?

- A büntetési tételt minden esetben az objektív felelősségről szóló rendelet szabályozza.

Az autópálya leálló sávjának igénybevételére

A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet

Bírság összege Ft-ban

Haladás a leálló sávon

36. § (1) bekezdés és 37. § (2) bekezdés

150 000

Megállás az úttesten és a leálló sávon

37. § (4) bekezdés

100 000

Azonban vannak olyan nyugat-európai országok, ahol a leállósáv helytelen használata esetén a kiszabható bírság ennek a többszöröse. 

-A balesethez ilyen esetekben legalább két fél kell, az egyik szabálytalanul megáll, míg a másik belehajt. Lehet azt tudni, miért hagyják el haladás közben a sávjukat a sofőrök? (telefon, elalvás, rádiótekergetés, elgurult vizes palack, esetleg elszabadult házi kedvenc)

- A balesetek jelenős része figyelmetlenségből, a figyelmetlen vezetésből adódik. Ez származhat a hosszú út monotóniájából vagy valami pillanatnyi zavaró körülményből is. Sajnos a fenti példák mind jellemzők, illetve előfordul, hogy egy kialakuló tehergépkocsi konvojban egy-egy autó lejebb húzódik. Ezen túlmenően sajnos vannak olyan vezetők is, akik ráhajthatnak a leállósávra egy baleset vagy baleset elkerülése miatt is.


- Terveznek-e szorosabb együttműködést a rendőrséggel a megelőzés és ellenőrzés érdekében? (kamerás jelenlét, esetleg helikopteres megfigyelés)

- Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. célja, hogy minél erőteljesebb, fokozott rendőri jelenlét legyen a hazai gyorsforgalmi úthálózaton. A jelenlegi rendőrségi szervezeti felépítésben (megyei rendőr-főkapitányságok illetékességi területei) a folyamatos jelenlét nem lehetséges, de bízunk benne, hogy ez a közeljövőben változhat.

- Várható a közeljövőben az SOS vészhívó telefonok és öblök számának növelése? Mert bár csodálatos a mobil hírközlés, de sajnos megbízhatatlan, ezért vész esetében helytelen csak erre hagyatkozni.

- Az ÁAK Zrt. által kezelt autópályákon segélykérő telefonok két kilométerenként vannak, ami nagyon gyakori elérést biztosít, ezért ezek sűrítését nem tervezzük. Ebben az is szerepet játszik, hogy ma gyakorlatilag majdnem minden vezető rendelkezik mobiltelefonnal is. A leálló öblök számának jelentős növelése nem várható, de az anyagi lehetőségek függvényében némi bővítés elképzelhető.

- Amennyiben mégis bekövetkezik a baj, mit tudnak tenni a hosszú kilométeres dugók kialakulása ellen, ahol az autósok esetleg kisgyermekkel, idősekkel kénytelenek órákat vesztegelni egy helyben a tűző napon vagy éppen a dermesztő hidegben étlen-szomjan?

- Autópályáinkon szerencsére több órás egy helyben rekedés ritkán fordul elő, de ha mégis, ezeket a helyzeteket igyekszünk minél hamarabb feloldani. Ilyen veszteglés akkor történhet meg, ha egy súlyos baleset közvetlenül vagy pár perccel előttünk történik. Ha nem a munkatársainkhoz érkezik először a bejelentés, a területileg illetékes mérnökségünk akkor is néhány percen belül értesítést kap a rendőrségtől a rendkívüli eseményről. A baleset helyszínére minden esetben néhány percen belül odaérnek a rendőrség és az ÁAK munkatársai is, akik azonnal felmérik az eset súlyosságát, és döntés hoznak, hogy szükség van-e terelésre vagy útzárra. A baleseti helyszínelés és az ehhez szükséges korlátozás mértékének meghatározása a rendőrség hatásköre. Amennyiben le kell zárni az utat, a visszamenőlegesen legközelebbi kijáratnál a rendőrség megkezdi a terelést, az ÁAK Zrt. pedig az arra közlekedőket előre tájékoztatja a forgalmi rend változásáról. Ez SMS-ben, interneten és rádión keresztül is megtörténik, továbbá az autópályáinkon található változtatható jelzésképű tábláinkon, azaz a VJT-ken. A baleset feloldásáig a torlódásban rekedteken víz vagy télen tea osztásával szoktunk segíteni. Tavasztól őszig a különböző fenntartási munkák, burkolatjavítások miatti terelések okozhatnak torlódásokat, az esetek többségében itt lassabb, de folyamatos haladásról beszélhetünk.


- Eszükbe jutott-e a „bérletes”, vagyis az éves matricával közlekedők magatartását bónusz rendszerben befolyásolni, azaz a biztosítók mintájára, aki adott évben szabályosan közlekedett az önök által kezelt területen, azt a következő évben díjkedvezménnyel jutalmazzák?

- Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. az autópálya-matricák értékesítését 2006. január 1. óta a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) megbízása alapján végzi. A matrica- és pótdíjbevételek a KKK által üzemeltetett Útpénztár költségvetésének bevételi oldalát erősítik, így azokat a közúthálózat üzemeltetésére és fenntartására fordítják. Tehát a hazai fizetős útszakaszok bevételeire az Útpénztár jogosult, az e-matricás rendszer működtetésére a KKK évente bizományosi szerződést köt az ÁAK Zrt.-vel. Az úthasználati díjstruktúra kialakítása, illetve a díjak meghatározása minden esetben az illetékes minisztérium – jelen esetben a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – hatásköre.

- Láttam már a pálya szélén műszaki okokból hátrahagyott autót. Ilyenkor nagyon helyesen a pálya kezelő bólyákkal  és táblával is figyelmeztet a veszélyre. Az elszállítást is megoldják? –legalább az első parkolóig?

- Igen, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. szerződött parterein keresztül végzi a műszaki mentést. Ilyen esetek – autó hátrahagyása – azért fordulhatnak sajnos elő, mert a jogszabályi háttér nem egyértelmű. Ugyanis az út kezelője, például az ÁAK Zrt. nem kötelezheti arra a hibás jármű tulajdonosát, hogy a mi szolgáltatásunkat vegye igénybe, hanem saját maga is megrendelheti azt. Így sokan azonban a gyors megoldás helyett inkább egy olcsóbb, ezáltal természetesen lassabb lehetőséget választanak.

Hozzászólások
Hozzáadás Keresés
Hozzászólás
Név:
Email:
 
Tárgy:
 
Gépelje be a képen látható karaktereket.
 
Képeslapküldés

Lepje meg szeretteit egy
szép képeslappal!

Tovább »

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Népszerű

2013.01.09.
Kép

A bájos Nina Dobrev a Vámpírnaplók című sorozat főhősnőjeként lett egy csapásra világhírű, s vélhetően nők milliói cserélnének...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Szűnni nem akaró köhögés keseríti meg az életét? Nehezen múlik a torokfájása és nem segítenek a patikában kapható szopogatós...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Noha a meteorológusok szerint már csak néhány napot kell várni az idei első hószállingózásra, az otthonainkba egy kis segítséggel...   Tovább »
2012.06.20.
Kép

Egy régi legenda szerint az igazgyöngy a hűség ékköve, amely csökkenti a nő vágyát, s ezáltal a mások iránt érzett vágyát. ...   Tovább »

Korábbi

2010.10.06.
Kép

Heidi Klum újra is újra bebizonyítja a világnak, hogy a modellkarrier összeegyeztethető az anyasággal. Sőt, a Victoria Secret legszebb...   Tovább »
2011.03.21.
Kép

Hiszik vagy sem, Gregor Bernadett félénk gyermek volt, akinek esze ágában nem volt szavalni az iskolai ünnepségeken, és sosem kereste a...   Tovább »
2011.03.02.
Kép

A kis Natalie-ra 13 évesen figyelt fel a világ a Leon, a profi bájos, ám belevaló kamaszlányaként, Jean Reno méltó partnereként. Most, 17...   Tovább »
2012.05.06.
Kép

Paul Wesley egy csapásra vált világsztárrá a Vámpírnaplók szédületes sikerének köszönhetően. Mára lányok, asszonyok milliói követik...   Tovább »
2013.03.16.
Kép

Életemben először a hangját hallottam. Tizenéves lehettem, és egy kalózos filmet néztem otthon, a tévében. A főszereplőnek olyan...   Tovább »