A LED-es nappali menetjelzők környezetre és péztárcánkra gyakorolt hatásai PDF Nyomtatás E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 
Írta: Aszódi Ádám   
2011. március 20. vasárnap, 03:00

A LED üzemű lámpák elterjedése egyértelmű megtakarítást eredményez.



 
Hogyan kímélhetjük alkalmazásukkal környezetünket? Nappal nincs szükség a tompított fény felkapcsolására nappali menetjelző használata mellett. Ez közvetlen megtakarítást jelent. Számoljunk kicsit utána, mennyit is? A menetjelző csomagolásán gyönyörű diagram szemlélteti a teljesítmény-igénnyel szorosan összefüggő üzemanyag igényt. A rajz a H4-es izzót veszi alapul, de mivel 55W-os teljesítmény igénye megegyezik a H1, H3, H7, HB4, stb szabvány izzók igényével, nyugodtan kezelhetjük „halogén tompított” fény igényeként is. A gyári táblázatok szeretik a legtöbb hasznot bemutató állapotot ábrázolni, ezért a bemutatott 0,4 liter per 100 kilométer adatot vegyük csak tájékoztatónak. Egy belsőégésű motor fogyasztása jelentősen függ az alkalmazási körülményektől, mint például dízel, benzin, vagy gázüzemről beszélünk, a hőmérséklettől, a légellenállástól, a páratartalomtól, a légnyomástól, a cipelendő teher súlyától, a lökettérfogattól, a gumijaink nyomásától és így tovább. Ezért konkrét litereket megadni kockázatos vállalkozás.


Közelítsünk inkább a működési alapelv értelmezése felől. Minden belsőégésű motorra jellemző, üzemanyag elégetésével energiát állít elő. Ez az energia mozgatja az autót, táplálja a veszteségeket, és működteti a kényelmünket és a menetbiztonságot is szolgáló fogyasztókat, például a lámpákat.

Hagyományos, halogén tompított világítás esetén a következő teljesítményigénnyel számolhatunk: halogén tompított:2x55W, halogén első helyzetjelző 2x5W, halogén hátsó helyzetjelző ugyancsak 2x5W, belső világítás a műszerfalban és egyéb kezelő paneleken, -mivel nagyon eltérő értéket mutathat gyártónként, sőt gyártmányonként is felszereltségtől függően- számoljunk rá 20W-ot. Összeadva a fenti értékeket 150W-ot kapunk. Összehasonlítva ezt az esetünkben vizsgált LED-es menetjelző teljesítmény igényével, jelentős különbséget tapasztalhatunk. 2x4,8W egyenlő 9,6W, vagyis LED-es menetjelző használatakor nagyjából 140W-tal kevesebb energiát kell autónk motorjának előállítani, mintha tompított fénnyel haladnánk nappal. A kisebb energiaszükséglet a fizika zord tételei alapján bizony kevesebb elégetendő üzemanyagot jelent, ami kevesebb káros anyag kibocsátását vonja maga után. Rövid kiegészítésként, amennyiben autónk xenon tompított fénnyel rendelkezik, úgy a különbség 140W-ról 100W-ra módosul.


A közvetett környezetkímélő hatás legalább ilyen látványos. A LED-es izzókról és lámpákról gyártóik gyakorta azt állítják, élettartamuk hosszabb, mint magának az autónknak az élettartama. Mivel csak két éve használok LED-es nappali fényt, nem tudom ezt az állítást sem cáfolni, sem pedig megerősíteni, így marad a hit. További számításainkban az autó élettartamával megegyező használati időt adunk a LED-es nappali fénynek is. Ami viszont biztos: a hagyományos izzószálas megoldások élettartama korlátozott, konstrukciójuk pedig jóval sérülékenyebb, mint LED-es társaiké. A LED-ek, mivel nem tartalmaznak izzószálat nem is tudnak elszakadni. Nincs klasszikus értelemben vett búrájuk ami összetörhetne. A LED-ekkel szerelt lámpák pedig zárt tokozásúak, roncsolás-mentesen nem oldhatóak. Ezért jóval ellenállóbbak a porral, a nedvességgel, és nem utolsó sorbon a szakszerűtlen izzócserével szemben is mint izzószálas társaik. Az izzó veszélyes hulladék. Amennyiben nappal menetjelzővel hajtunk, az izzószálas izzóink működési idejét legalább 60%-kal csökkenteni tudjuk. Feltételezve, hogy autónk élettartama alatt 5 teljes garnitúrát használnánk el minden izzópárból menetjelző nélkül, úgy feltételezhetjük azt is, menetjelzővel ez az érték maximum 2 párat jelenthet, azaz megtakarításunk legalább 3 garnitúra izzó-párat foglal magában. Külön kezelendő a xenon izzók esete. Manapság nyolc-tízéves luxuskocsik xenonjait láthatjuk csak pislákolni csere-éretten. Ez azt jelenti, menetjelző nélkül valószínűleg 2 garnitúra xenon izzópár fogy autónk teljes élete alatt a szalontól az újrahasznosítóig. Menetjelzővel, talán a teljes életút végigkísérhető lenne a gyári eredeti párral, ami óriási különbség. Mivel ennyivel kevesebbet veszünk, ennyivel kevesebbet is kell kidobnunk. Tehát ennyivel kevesebb veszélyes hulladékkal terheljük környezetünket.

S végül a környezet óvásán felül, ténylegesen mennyi maradhat a zsebünkben? Csak becsülni tudjuk. Az átlag autós vezetési szokásait figyelembe véve, az átlag autó élethosszával számolva, feltételezhetjük a szalontól a roncstelepig 300.000 érdekes kilométer tekeri meg a számlálót. Ekkor, a fent már leírtak alapján a „legkisebb megtakarítással” számolva, xenon esetén is az 0,1 liter/100km értéket bátran elhihetjük. Ez mai üzemanyag árakon számolva 40Ft körüli értéket jelent legalább száz kilométerenként, és 120.000Ft-ot pedig a teljes élettartam alatt. Az izzókon megspórolható összeg halogének esetében 10.000Ft-ra tehető, míg xenon esetében ez sokkal jelentősebb 50-60.000Ft-ot is jelenthet.

A fent vázolt, a környezet védelmét és pénztárcánk kímélését bemutató kép még ennél is kontrasztosabbá válhat, ha figyelembe vesszük a plusz biztonság nyújtotta előnyöket is. Amennyiben a menetjelzők használata miatt egy balesetet elkerülünk, az jelentős megtakarítást jelenthet pénztárcánkra nézve, és jóval kisebb terhelést a környezetre. Nem kell javítást fizetnünk, nem kell a tönkrement alkatrészeket kidobni, nem kell a biztosítónak sem fizetnie, így nem romlik B/M besorolásunk sem, nem okozunk közlekedési dugót, nem folyatunk olajat, üzemanyagot, hűtővizet, akkusavat, hidraulika olajakat az útra, nem mozgatunk másokat (rendőr, tűzoltó, mentő, autómentő, úttakarító) feleslegesen, kevésbé  kockáztatjuk testi épségünket, ezzel megőrizzük munkaképességünket megtartva ezzel bevételünket. A megtakarítás ilyen szemszögből felbecsülhetetlenül nagy!


Mennyibe kerül a mérleg másik serpenyőjében a LED-es menetjelző pár? Gyártótól és forgalmazótól függően kaphatunk jó minőségű, EU szabványoknak is megfelelőt már tízezer forinttól egészen ötvenezerig. A beszerelés sem vészes, tízezer forint elfogadható ár érte. Amennyiben mi magunk építjük be a lámpákat és csak a bekötésüket bízzuk autóvillamossági szakemberre, úgy ötezer forintból is kijöhetünk.

A döntés természetesen a miénk, de egy olyan kiegészítő ami jelentősen fokozza a biztonságot, életet és testrészeket is megmenthet, csökkenti a környezet szennyezését, pénzt takarít meg számunkra, növeli komfortunkat, megérdemli a fokozott figyelmet, a széleskörű ismertséget, és a felelősség teljes használatot.

Magáról a menetjelzőről bővebben itt olvashatnak, műszaki paramétereikről és beépítésükről pedig itt.

Éljünk okosan, közlekedjünk előrelátóan!

Hozzászólások
Hozzáadás Keresés
Kolonits Ferenc  - LED-es nappali menetjelzők   |2011-03-22 19:51:44
A cikk körültekintően elemzi a LED-es menetjelzők költségét-hasznát. A kimutatott megtakarítás valószerű, de még ha kevesebb is, a leglényegesebb előny a "láttatás", a közlekedésbiztonság növelése. Valamilyen folyamatos nappali kivilágítás úgy néz ki,kötelező lesz, ennek célszerű megoldását mutatja be az írás.
Kováts Ferenc  - LED-es nappali menetjelzők   |2011-05-17 13:06:09
Tisztelt Cikkíró!

Több helyen láttam már, hogy 0,4-0,5 literes üzemanyag-megtakarítást vélnek a ledes menetjelzőktől.
Mérnökként nem állhattam ki, hogy ne számoljak utána.
Véleményem (és számításaim) szerint ezek az értékek eltúlzottak. Reklámfogásnak kiválóak, de a valós megtakarítás a leírtnál éppen egy nagyságrenddel kisebb, fél deciliter körüli.
Állításom indoklásaként, a részletes számítás mellőzésével (később kifejtem) gondoljunk bele néhány dologba:
- A világítás összteljesítménye és az autó teljesítménye közötti különbség legalább két nagyságrendnyi.
- A világítás teljesítménye állandó, nem függ a sebességtől, útviszonyoktól, vezetési stílustól és egyebektől, amitől az autó fogyasztása függeni szokott. Pontosan ugyanannyit fogyaszt a világítás akkor, ha áll az autó, mintha 50-el, 90-el, 130-al, vagy éppen 180-al közlekedik.
Így tehát pontatlanság a világítás által létrehozott többlet fogyasztást 100km-re vetíteni!
Könnyű belátni tehát, hogy ha a 100km-t mondjuk 10 óra alatt tesszük meg, akkor tízszer annyi lesz a többlet fogyasztás mintha 1 óra alatt tettük volna meg. (Ugyanez a helyzet a klíma esetében is.) Ezeknek a többlet terheléseknek (mivel állandó teljesítményűek) a kifejezése csak liter/órában lenne helyes!

Mindezek ellenére nagy híve vagyok ennek a megoldásnak, magam is tervezem a beszerzését.
Nem csak azért, mert minden csepp megtakarított üzemanyag számít, hanem mert utálok a yardnak fizetni azért, mert menet közben kiég a lámpa. Már kétszer történt meg, hogy otthon még jó volt ám út közben kiégett és megbüntettek. Harmadszorra pedig út közben úgy láttam, hogy nem megfelelő a fény, hát persze, hogy ki volt égve, így ki tudtam cserélni.
Így tehát a megtakarítás még nagyobb (yard, bosszúság, izzók) mint az üzemanyag oldaláról nézve, ez is egy nagyon nyomós érv a LED mellett.
Kováts Ferenc  - LED-es nappali menetjelzők   |2011-05-17 13:34:20
És akkor jöjjenek a számítások!

Az autóban használt izzók teljesítménye tompított világítás esetén:
2x55W tompított + 2x5W első helyzetjelző + 2x5W hátsó helyzetjelző + 2x5W rendszám világítás + összesen 20W műszerfal és egyéb dekorációs világítás. Ez összesen 160W villamos teljesítmény.

A 160W villamos teljesítmény a 85%-os hatásfokúnak tekintett generátornak meg kell termelni.
160W/0,85 = 188,23W, kerekítve 190W
Tehát a generátor tengelyén 190W teljesítményt kell bevinni.

Ezt a 190W tengelyteljesítményt a kb. 30% hatásfokú OTTO motor állítja elő.
190W/0,3 = 633W, tekintsük 640W-nak.

Tehát 640W teljesítmény jelentkezik tüzelőanyag oldalról, azaz ekkora teljesítményt kell bevinni benzin formájában.

Most hozzunk be egységnyi időt, hogy energiamennyiségre áttérhessünk:
640W x 1h = 640Wh = 2304kJ (1Wh = 3,6kJ)

A benzin energiatartalma 43850 kJ/kg.
2304/43850 = 0,0525 kg benzin.

A benzin sűrűsége 0,75kg/liter
0,0525kg/0,75kg/l = 0.07l

Tehát a tompított világítás és a vele együtt működő többi világítás (összesen 160W)
0,07 liter többletfogyasztást okoz ÓRÁNKÉNT!
Kováts Ferenc  - LED-es nappali menetjelzők   |2011-05-17 13:52:38
A fenti számítási sor szerint, az összefüggések használatával a fogyasztási értékek bármikor átszámíthatók, akár dízel, gáz, etanol üzemanyagokra is.

Valójában 160W kiinduló teljesítmény helyett 150W-al kell számolni, mert a 160W összteljesítményű izzók helyett 10W led működik, így a megtakarítás 150W. (Azaz a jelenlegi tompított + helyzetjelző kombóval ennyi a konkrét pocsékolás).

Valamiért azt nem találták ki, hogy nappal a két első tompított önállóan is éghessen. Így meg lehetne takarítani 50W-ot, a helyzetjelzők + műszerfal teljesítményét. Ha úgysem látszik nappal, akkor minek menjen?
Aszódi Ádám  - LED-es nappali menetjelzők   |2011-05-19 21:58:27
Tisztelt Kováts Ferenc úr! Nagy örömmel vettük értékes hozzászólását. Köszönjük! Számításai helyességét elfogadva, vessünk még egy pillantást a pénztárcánkra! Amennyiben elfogadjuk az átlag autó átlagos 300.000km-es élettartamát, amiből feltételezéseink szerint 60%-ot tesz meg nappal, azaz 180.000km-t, és hozzá tesszük, ha mindezt 50km/h-s átlaggal teszi (ami átlagban igenis komoly érték), akkor láthatjuk, 3.600 órát lesz módunk a nappali menetjelzővel kocsikázni. Az ön számításai alapján minden órában 0,7deciliter üzemanyagot tudunk spórolni, vagyis mindösszesen 2.520 decilitert, ami 252 litert jelent ténylegesen. Mai 400Ft-os átlagárral ez 100.800Ft-ot tesz ki! Megéri!
Sok sikert kívánunk menetjelzője beszerzéséhez, és buzdítjuk, további cikkeinket is tisztelje meg elgondolkodtató hozzászólásaival! Üdvözlettel:Aszódi Ádám
Ákos  - árak   |2015-05-02 19:42:41
Szerintem nem jó a számítás: Ha mondjuk egy átlag esetben évi 25000km-t tesz meg egy nem profi, és a LED-ek élettartamát 5 évnek veszem (valójában gyakran hamarabb kiégnek, mint a normál izzók, mert a ledek valójában hűtést igényelnének). Mondjuk a kocsi 8 évet van nálam. Az 200.000 km. Ebből 60%-ot teszek meg nappal, és ennek a 3/4-ét városban, azaz teljes idő csak 15%-ban használhatom a menetjelzőt. A Valós spórolás pedig nem 160W még csak nem is 140W levonás után, hanem csak 40-50w , hiszen csak a tompított fényt pótolja a led a többit nem! (sőt a többit tilos is kicserélni!!, hibát jelez a kocsi, nem megy át a vizsgán stb)

Azaz 200000 km 15%-át teszem meg 50 km/h-val, 40W spórolással óránként számolva:
2400óra*0,0175liter/h*380 Ft=15960 Ft

tehát elvileg 16000 Ft-ot "spórolhatunk" a gépkocsi egész élettartama alatt.

Még negatiívum, hogy ezek a mai ledek , még a COB ledek is elég rövig élettartamúak a kocsiban, és a vlós fényük lumenben kifejezve 300-400 maximum, ami kb negyede az 55w-os halogén fényerejének.
Akos  - árak2   |2015-05-02 20:10:02
És még annyiban is csökken a fenti érték, hogy valójában, városon kívül (mert ugye ott használom a DLR-t, mert ott kell!), nappal nagyobb azért az átlagsebességem 50km/h-nál. Lehetne mondjuk 80-90 km/h. Ha sokat megyünk autópályán, akkor még több. Így a 16000 Ft valójában lecsökken egy 8000 Ft-os értékre, és mindez a kocsi egész élettartama alatt! (és ha netán 160W-os spórolással számolnák, és ekkor már CSAK a DLR-nek szabad világítani, más fényforrásnak tilos ,még akkor is csak az előbb kiszámolt érték 4szerese lenne.azaz 32000 Ft
Szerintem a 8000 Ft spórolásért nem éri meg az egész.
Még a kocsit is elrondítja, és elvileg külön le kell vizsgáztatni a kocsit 24000-ft körüli áron, mert ha nincs a forgalmiban, megbüntethet a rendőr 5-10E ft-ra, alkalmanként. És hiába magyarázom, hogy "ez egy minősített" DLR, mivel a kocsi felszereltségét megváltoztattam, ez vizsgaköteles lennem, és ezért ha nincs a forgalmiban, akkor büntethető
Hozzászólás
Név:
Email:
 
Tárgy:
 
Gépelje be a képen látható karaktereket.
 
Képeslapküldés

Lepje meg szeretteit egy
szép képeslappal!

Tovább »

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Népszerű

2013.01.09.
Kép

A bájos Nina Dobrev a Vámpírnaplók című sorozat főhősnőjeként lett egy csapásra világhírű, s vélhetően nők milliói cserélnének...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Szűnni nem akaró köhögés keseríti meg az életét? Nehezen múlik a torokfájása és nem segítenek a patikában kapható szopogatós...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Noha a meteorológusok szerint már csak néhány napot kell várni az idei első hószállingózásra, az otthonainkba egy kis segítséggel...   Tovább »
2012.06.20.
Kép

Egy régi legenda szerint az igazgyöngy a hűség ékköve, amely csökkenti a nő vágyát, s ezáltal a mások iránt érzett vágyát. ...   Tovább »

Korábbi

2011.06.21.
Kép

A sármos színész egy ügyvéd szerepével lett híres tizenöt éve, legújabb filmjében, Az igazság árában pedig ismét védőügyvédet...   Tovább »
2012.03.06.
Kép

A múmia sztárja is – mint annyian a filmszakmában – magyar felmenőkkel dicsekedhet. Édesanyja osztrák pszichológus, édesapja pedig magyar...   Tovább »
2010.12.02.
Kép

A nagy sikerű Harry Potter könyvek írójáról valószínűleg azok is tudják, kicsoda, akik soha egyetlen sort sem olvastak a műveiből. J. K....   Tovább »
2011.03.02.
Kép

A kis Natalie-ra 13 évesen figyelt fel a világ a Leon, a profi bájos, ám belevaló kamaszlányaként, Jean Reno méltó partnereként. Most, 17...   Tovább »
2011.05.15.
Kép

A híres francia énekesnő 1991 óta a neves francia divatház, a Chanel arca, és úgy tűnik, Karl Lagerfeld nem is akar megválni baba arcú...   Tovább »