A makrobiotikus étrend Nyomtatás
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 
Írta: A.A.   
2010. október 25. hétfő, 18:12

A sztárok között is egyre népszerűbb makrobiotikus étrend a jin és jang elemek egyensúlyán alapszik. Követői úgy hiszik, hogy az étel és annak minősége alapvetően képes befolyásolni az egészséget, a jó testi és lelki közérzetet.




alt

A makrobiotika szó a görög macro (hosszú) és bios (élet) szavak összetételéből származik. Először Hippokratész ókori görög orvos említi egy írásában, azoknak az embereknek az életmódjára használja ezt a kifejezést, akik tudják, mit kell ahhoz tenniük, hogy egészségesek és hosszú életűek legyenek. Kijelentette, az ember legfőbb gyógyszere és a betegségek elsődleges okozója a táplálék.

Az étrendünkben a természet rendjét és a harmóniát kellene követnünk. Táplálkozásunk minden egyes sejtünkre hatással van. Szervezetünk sejtjeinek állapota nagyrészt tőlünk, vagyis életmódunktól és táplálkozásunktól függ. A mérsékelt égövön élő emberek ősi táplálékát a gabonafélék, a zöldségek, a hüvelyesek, a gyümölcsök és az olajos magvak adják. A makrobiotika a helyben termő, és az adott évszaknak megfelelő táplálékot részesíti előnyben.

Követői úgy hiszik, hogy az étel és annak minősége alapvetően képes befolyásolni az egészséget, a jó testi és lelki közérzetet. Véleményük, hogy fogyasztásra legalkalmasabb ételek nyersek, vagy kevéssé feldolgozottak. Az eredeti makrobiotikus étrendben mindent teljesen nyersen ettek. Mivel ezt a mai embernek nehéz lenne megszokni, így a legtöbb étkezéskor a főtt, teljes értékű gabonafélék javasoltak ill. a párolt zöldségek fogyasztása, nem ajánlott viszont üvegházban nevelt zöldségeket vásárolni. Az ételeket nagyon alaposan megrágva kell elfogyasztani, ezáltal a tápcsatorna alsóbb szakaszaiban jobban megindítjuk a mozgást és nedvkiválasztást, vagyis az emésztést.


alt


Az étrend felépítése:

  • ajánlott: teljes értékű gabonafélék: barna rizs, búza, rozs, árpa, zab, köles, kukorica, hajdina (de egyik sem finomítva), bio eredetű zöldségek, gyümölcsök, hüvelyesek, olajos magvak
  • megengedett: szárnyasok, halak, szója és szójatermékek (pl. tofu), gomba, alga
  • nem ajánlott: kereskedelmi forgalomban kapható tej és tejtermékek, üdítők, finomított lisztből készült termékek, cukor, csokoládé, alkohol, kávé, erős fűszerek, vegyi anyagot ill. tartósítót tartalmazó ételek, mirelit áruk, távoli országokból (más éghajlatról) importált élelmiszerek.


Összeállítása:

  • Gabonafélék: 40–60%
  • Zöldségek: 25–30%
  • Bab és hüvelyesek: 5–10%
  • Gyümölcsök (szezonális, helyben termő)
  • Magvak, diófélék, halak stb. kis mennyiségben


Befolyásoló tényezők:

  • a szezon
  • az éghajlat
  • az ember tevékenysége
  • nem, kor, egészségi állapot
  • az illető étrendjének múltja


Hírességek, akik lelkes követői a makrobiotikus étrendnek: Courtney Love, Gwyneth Paltrow, Cindy Crawford, Madonna, Winona Ryder, Demi Moore

Hozzászólások
Hozzáadás Keresés
Zsabo  - makrobiotikus étrend   |2011-01-06 17:01:15
Nagyon megszívlelendő mindaz, ami a cikkben szerepel. Nálunk, a Kárpát-medencében az évszakoknak megfelelő zöldségek, gyümölcsök fogyasztása fedezi a vitamin és ásványi anyag, fehérje és szénhidrát szükségletünket.Rendkívül fontos, hogy mindig bio- élelmiszert használjunk.Sajnos a pénztárcánk határt szab az ész diktálta javaslatoknak.Hajnalka
Hozzászólás
Név:
Email:
 
Tárgy:
 
Gépelje be a képen látható karaktereket.