Aktív guminyomás-mérő PDF Nyomtatás E-mail
Olvasóink értékelése: / 1
ElégtelenKitűnő 
Írta: Aszódi Ádám   
2013. január 29. kedd, 12:46

Utólagosan beszerelhető aktív guminyomás-mérő

Mi az autónk legfontosabb alkatrésze? Mint azt korábbi cikkünkben már indokokkal alátámasztva megválaszoltuk, a gumiabroncs. Mit ér a csúcs abroncs, ha nem megfelelően használjuk? Nem sokat. Tulajdonképpen mit lehet elrontani? Leginkább a guminyomást. Autóversenyzőktől gyakran hallani (általában mentegetőzésképp), hogy rosszul választották meg az abroncsnyomást. Például túl kemény gumival indultak a homokos talajon. Ők pontosan tudják az abroncsnyomás fontosságát. Az átlagember viszont gyakorta túl lazán kezeli ezt a kérdést. Több olyat is ismerek, aki félévente egyszer méreti meg abroncsai nyomását. Mindemellett persze ezek az emberek azt gondolják magukról, hogy ők óvatos sofőrök. Le kell hervasszam a mosolyt az arcukról, ők a legvakmerőbbek. Ráadásul vakmerőségük, még örömet sem okoz. Ha valaki vakmerően kanyarog egy 100%-os műszaki állapotú autóval, az nagy örömet tud okozni. A lapos gumin autókázás ezzel szemben semmilyen élményt nem ad, maximum meglepetést okoz, amikor autónk fara kitör!

Minden autóban megtalálható (leggyakrabban a vezető oldali B oszlopon, vagy a tanksapka fedelének belsejében, vagy a kesztyűtartóban, végső esetben pedig a gépkönyvben) az autó gyártója által terhelés függvényében, nem ajánlott, hanem előírt nyomásérték!

Az autógumi kicsit olyan, mint az ember: alacsony vérnyomással elájulnak, míg magassal szédülnek és hasogató fejfájásra panaszkodnak a vérnyomás-betegek. Ők is az optimális értéken tudnának jól működni. Akárcsak a gumiabroncs.

Milyen következményekkel jár a rosszul beállított abroncsnyomás?

A túl kemény abroncs ráz, pattog az úton és kisebb felületen érintkezik a talajjal, mint az kívánatos lenne. A tapadás rosszabb, mint azt autónk gyártója tervezte.

A túl lapos abroncs talán még rosszabb, mint a túlfújt. Az alacsony nyomás miatt, az abroncs kiterül az úton és oldalfala is érintkezik a talajjal. Az úttal való súrlódás és ezzel együtt a gumi belső súrlódása is jelentősen megnő, ami együtt jelentős többletfogyasztást eredményez. A gumi, sőt az egész kerék is túlhevülhet, megnő a durchdefekt veszélye. A környezetkárosítás is jelentős, ugyanis hosszabb ideig lapos gumin járkálva, az anyagfáradás miatt drasztikusan lerövidíthetjük abroncsunk élettartamát. A legnagyobb veszélyben a személyes biztonságunk van! A puha abroncs oldalfala nem tart elég mereven, a gumi az autó alatt nyeklik-nyaklik. Bizonytalanná válik az irányítás, kanyarban az autó alá is fordulhat az abroncs. A tapadásvesztés, ezzel arányosan a balesetveszély jelentős!

Mi a megoldás? Mindig a megfelelő nyomásértéken kell tartani az abroncsot! Ez remekül hangzik, csak az átlag autós mit értsen szegény a mindig alatt? Néhányan azt javasolják, kéthetente kell mérni. Megint mások a tankolásonkénti ellenőrzést javasolják. Egyik megoldás sem tökéletes. Hazánkban a hőmérséklet akár naponta is képes 20°C-al változni, ami bizony jelentősen befolyásolja a gumikban lévő levegő nyomását. Van, aki csak havonta tankol. Ennyi idő alatt évszakot is tudunk váltani!

Ezek értelmében minden nap az autónk mellé kéne térdelnünk, hogy pontosan tudjuk a guminkban uralkodó nyomás értékét? Ahol minden csúcsra van járatva, a Forma1-ben, pontosan tudják, mennyire függ a gumik teljesítménye a hőmérséklettől, ezért percenként mérik az aszfalt, a levegő és a gumik hőmérsékletét is! Elgondolkodtató ugye? Miben különbözik a saját autónk egy Forma1-estől? Nincs úgy csúcsra járatva. Viszont ugyanaz a fizika hat rá!

Nekünk ráadásul elég csak a nyomást mérnünk, azt viszont legjobb folyamatosan.

Manapság erre két elterjedt módszer létezik, mindkettőt néhány gyártó már beépíti új autóiba. Talán 2014-től majd kötelező lesz valamelyik!

Működési elvüket tekintve, kezdjük az indirekt „méréssel”, ami tulajdonképpen egyáltalán nem mér nyomást, csupán a jármű menetstabilizáló rendszerének szenzorait felhasználva figyeli, van-e fordulatszám különbség a kerekek között. Az elv leleményes, abból indul ki, nyomásvesztés hatására az abroncs elkezd leengedni, ezzel az autó adott kerekének tengelye közelebb kerül az aszfalthoz, vagyis lecsökken a gördülési sugara. Mivel a kerék, út közben nem maradhat le a többitől, a jármű sebességét kell, hogy tartsa, nem tehet mást, mint elkezd gyorsabban forogni. Bingó, erre lecsap a rendszer, s jelzi a sofőrnek, baj van! Hátránya a közvetettség. Mivel fordulatszám különbség rövid időre gyakran fellép normál üzem közben is, kanyarokban, huppanókon, megcsúszáskor, fekvőrendőrön autónk egyik oldalával áthajtva, a rendszer nem riaszthat azonnal, hisz akkor állandóan csipogna. Ráhagyással kell működnie, csak bizonyos idő elteltével jelezhet. Azalatt pedig nagy lyuk esetén a kerék többször is leereszthetne. További hibája, az 0,1-0,2bar nyomáskülönbséget nem képes érzékelni, megbízhatóan 0,5bar-tól jelez. Vagyis 2,2bar üzemi nyomást feltételezve, csak 1,7bar alatt kezd riasztani.

A másik, szerintem sokkal előnyösebb módszer a direkt mérés. Persze ez igényel némi eszköz beruházást (kerekenként 1db érzékelőt, utólagos rendszereknél kijelzőt), de azt gondolom, megéri! Ilyen esetben 0,1bar pontossággal tudhatjuk, melyik abroncsunkban mekkora nyomás uralkodik. Az esetleges változásról azonnal képet kapunk.

Hála a Royal Defend Holding Kft-nek, egy ilyen, direkt mérő eszközt próbálhatunk hosszabban. Az elmúlt majd’ egy év tapasztalatai alapján elmondhatom, szinte összenőttünk. Annyira a részévé vált az autómnak, mint mondjuk a kormány. Nagy segítség ebben a kijelző színeinek választhatósága.

Az én autóm piros belsővilágítással szerelt, így adta magát, hogy a kijelzőt is pirosan fogom használni. Tud még zöld, kék, sárga, fehér háttérvilágítással is működni. Kis méretének hála, könnyű a műszerfalon elhelyezni, a rajta lévő nagy számok pedig könnyen leolvashatók. Minden utamon legalább egyszer „körbe kapcsolok” és végignézem a gumik nyomásértékét. Persze riasztásra is beállítottuk, jelezne, ha 0,2bar nyomásesés előfordulna valamelyik abroncsban. Ennél kisebb értéket annak érdemes beállítania, aki út közben nem kapcsolgat.

Mivel a szelepek, -így a kerekek számozottak, pontosan tudom, melyik kerékben mekkora a nyomás, s riasztás esetén azt is tudnám, melyik kerékkel van gond. A kijelző az autóm elektromos rendszeréről kapja a tápot, a kerékbe szerelt érzékelők viszont saját telepet használnak, amit a kerekek forgása tölt. Zseniális.

Súlyuk elenyésző, pontosan centrírozhatók vele még az én nagy, 18’-as kerekeim is. Este csak akkor működik a háttérvilágítás, ha nyomásvesztés van, vagy én megnyomtam valamelyik gombot az ellenőrzéshez. Különben nem terheli a vezetőt plusz információkkal, beleolvad a műszerfalba.

További, általam ki nem használt funkciókkal is rendelkezik a szerkezet. Első és hátsó parkoló szenzorokat is képes kezelni. Nagyon precízen kalibrálható rajta az érzékelési terület alakja és az érzékelők finomsága. Igazán hasznos autós kiegészítő.


Beszerelésnél érdemes olyan gumist választanunk, aki jó gépekkel rendelkezik, s kellően precíz a jeladók beszereléséhez, továbbá a kijelző bekötéséhez is rendelkezik elég műszerész tudással. Én találtam ilyet: GS-Motorszerviz Kft.

A nyomásmérőt köszönjük a Royal Defend Holding Kft-nek!

További információk a nyomásmérőről: www.defendlock.hu

kapcsolódó cikk: a pótkerékről

foto: Aszódi Ádám

Hozzászólások
Hozzáadás Keresés
Hozzászólás
Név:
Email:
 
Tárgy:
 
Gépelje be a képen látható karaktereket.
 
Képeslapküldés

Lepje meg szeretteit egy
szép képeslappal!

Tovább »

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Népszerű

2013.01.09.
Kép

A bájos Nina Dobrev a Vámpírnaplók című sorozat főhősnőjeként lett egy csapásra világhírű, s vélhetően nők milliói cserélnének...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Szűnni nem akaró köhögés keseríti meg az életét? Nehezen múlik a torokfájása és nem segítenek a patikában kapható szopogatós...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Noha a meteorológusok szerint már csak néhány napot kell várni az idei első hószállingózásra, az otthonainkba egy kis segítséggel...   Tovább »
2012.06.20.
Kép

Egy régi legenda szerint az igazgyöngy a hűség ékköve, amely csökkenti a nő vágyát, s ezáltal a mások iránt érzett vágyát. ...   Tovább »

Korábbi

2012.05.29.
Kép

A francia színész nem érte be kevéssel: sikeres hazájában és a nagyvilágban egyaránt, ő nyerte el a világ egyik legszebb nőjének kezét,...   Tovább »
2010.12.02.
Kép

A húsz éves színésznő tehetsége mellett egy dologban már gyermekkorában is jeleskedett: hitt abban, hogy imái meghallgatásra kerülnek......   Tovább »
2011.04.26.
Kép

Első televíziós fellépése óta - nem véletlenül - Freddie Mercuryhez hasonlítják elementáris erősségű, kristálytiszta hangját. Tabáni...   Tovább »
2011.03.01.
Kép

A brit színész jó ideig élte az ismert, de sztárnak nem nevezhető színészek nyugalmas életét. A legújabb Bondként azonban személye...   Tovább »
2011.03.02.
Kép

Rékasi Károly színművésszel kihívást jelentő szerepekről, átlényegülésről, neves tanítókról, útravalóról, próbákról, és az...   Tovább »