Citroen C5 HDi 200FAP Automata Exclusive teszt PDF Nyomtatás E-mail
Olvasóink értékelése: / 1
ElégtelenKitűnő 
Írta: Aszódi Ádám   
2013. január 02. szerda, 00:00

Légpárnás vattacukor

Fantomas és az akkori DS utóda lehet a C5? A francia ipar mindig is jó volt a haszon belföldi elköltésében. Tanulhatnánk tőlük! Így a Citroen, okos marketing stratégiával sok francia filmet támogatott szerepeltetve a DS-t, a Kacsát. A Kacsa Funes-vel, a DS Fantomas-szal forrt össze. Eltelt azóta néhány évtized, az autót már nem DS-nek, nem XM-nek, nem akárminek, hanem C5-nek hívják. Hová lett a film, s vele együtt az illúzió? Taxi 1, 2, 3, X formájában tovább él. A tesónál! Jó lenne néhány Citroent is ismét filmszerepben látni!

Kesergés helyett, lássuk mennyire méltó ez a C5, a Citroen által hirdetett „Créative Technologie” szlogenhez és dicső felmenőjéhez!

Általánosítani mindig veszélyes, mert fontos dolgokat összemoshatunk. Most talán annyi beleférhet, mint megállapítás: a francia autók megosztóak, valaki vagy rajong értük, vagy messzire kerüli őket. Olyat aki közömbös irántuk, nem ismerek.

Már elsőre látszik, emelgeti a hasát, forgatja a szemeit és homorú a hátsóablaka. Elég ez a rajongáshoz? Van itt más is: fix kormányközép, gomberdő, masszázsülés, sajátos dudagomb, egyedi kipufogóvégek, hullámok és ívek, automataváltó sport és téli karakterválasztóval, huppanós ülések, és design felső fokon.

Kezdjük a legfontosabbal, a négy fokozatban állítható hasmagassággal. Az autók hasmagassága jelentős hatást gyakorol stabilitásukra, minél lejjebb ül egy autó, annál stabilabb. A magyar viszonyok nem engedik meg a túlzott leengedést, a komfort nagyon komoly csorbát szenvedhet! A stabilitáson kívül, a légellenállásra is jelentős hatást gyakorol az autók hasmagassága. A közhiedelemmel ellentétben nem a homlokfelületen, hanem hátul, az autók mögötti leválásban, és az autók alatt a kuszán áramló levegőben ébred a legnagyobb ellenállás. Minél lejjebb van autónk hasa, annál kevesebb levegő jut alá, ami közvetlenül jótékonyan hat a légellenállásra, s közvetve a fogyasztásra. Károsan hat viszont az autó hátfalának sárosodására. Az átlag autók magasságát –mivel fixek, nem állíthatóak- egyfajta középutas beállításhoz lövik be, ami nem ideális gyors haladáshoz, de kevés a terepezéshez, szóval ami jó mindenhova, az igazán nem kiemelkedő egy szélsőség esetében sem!

A Citroen itt nagyot dobott a pneumatikus és részben hidraulikus rendszere által biztosított négy állással. Sajnos alkalmazásukat sebességhatárokhoz kötötték, ami így korlátok közé szorítja örömünket.

A legalsó állás például csupán 10km/h-ig használható, ami élből kilövi az autópályán hasalva suhanó autó képzetét. Mire jó? Parkolhatunk vele, vagy bebújhatunk vele egy egérlyukba, esetleg átbújhatunk vele a Limbó-léc alatt. Ez kell a hangulathoz! Némi francia bor és sajt kíséretében.

A legfelső állás 10km/h sebességig nyújt védelmet a padkák és útbordák ellen. Felülről a második magasság 40km/h-ig működik, utána automatikusan beáll, az alulról második, amúgy a „normál” névvel illetett fokozatba. Így a felemelem és leengedem az autóm játékot gyakorlatilag csak városban játszhatjuk –stabilitási okok miatt. Maga a rugózás abszolút kényelmes, a régi vonatkupék himbálózását idézi. Jókora lapáttal tesz erre az érzésre az ülések sajátos kialakítása.

Aki szenderegni, lebegve suhanni vágyik, annak ideális választás. Aki szereti ülőgumóin érezni az autó mozgását, az nem fogja szeretni. Felgyorsított videónk bemutatja, milyen sikeresen nyeli el a C5 futóműve az útegyenetlenségeket, továbbá a körforgalom tesztünk megmutatja a billegés mértékét is. A kamerát az autó padlójához rögzítettük, így az ülések sajátos tömete nem befolyásolta az eredményt.

Dim lights Embed Embed this video on your site

Érdekes, hogy minden újítás nagyszerűsége ellenére, mindig tartogatott egy „de” kezdetű mondatot is. Kár érte, mert a mai uniformizált, padlóplatformos világban nagy szükség van az ilyen színes karakterekre, mint a C5!

A C5 bixenon fényszórója kanyarodás, index használat esetén, nagyon dicséretesen pár fokkal elfordul a kanyar irányába, sokkal jobban megvilágítva utunkat. Sajnos a Citroennél a formatervezők fontosabb munkatársak, mint a tervezőmérnökök, így fordulhatott elő, az alábbi képen bemutatott vakító fénycsóva megszületése is.

A fényszóró alsó vízszintes lemeze –a szépség kedvéért- gazdagon foncsorozott, s hiába érdesített a felülete, mégis jókora fénypászmát lő az ég felé. Ez esőben, ködben, havazásban –pont, amikor a lámpánkra a legnagyobb szükségünk van- komoly önvakítást eredményez.

Dim lights Embed Embed this video on your site

Külső tükreinek formája szép, a tükörház sportos vonalvezetésű. Nagyon mutatós, s mindemellett hasznos a tükörlap kékes árnyalata, sajnos a mérete viszont kicsi.

Az éppen kétsávos szűk mellékutcában szorosan egy majd ötméteres kombi mellé álltam úgy, hogy látómezőnkbe még belógjon a kombi méretes zöld feneke. A tükör semmit sem mutat belőle, még az orra hegye sem látszik. Ez óriási holttérről árulkodik. Sávváltásnál kétszer is meg kell győződnünk róla, szabad az út!

Az általam korábban nagyra becsült fix kormányközép a gyakorlati próbán megbukott. Kevés a hely a mozgó karima és a fix rész között. Zavart tekergetés közben, hogy a kezem a fix részen súrlódik. Az pedig a figyelmem is elvonta, hogy a középrész hengeres kapcsolóihoz érve, még egyenes úton is, akaratomon kívül eltekertem a rádióállomást, vagy a hangerőt.

Aki megszokta a hagyományos multikormányt, azt szabályosan fogva, bármilyen helyzetben érzéssel minden funkciót kiválóan tud kezelni. Tulajként biztos ehhez is hozzá lehet szokni, nekem a próba rövid ideje alatt nem sikerült. A fix kormányközepet azért sajnálom különösképp, mert óriási lehetőségeket rejt az alapötlet.

Ehhez az ötlethez hasonló, mégis sokkal jobban sikerült példája a „kívülről belógó” lebegő műszermutatók alkalmazása. Gyönyörűek és jól olvashatóak. Ezek remekül mutatnak!

A dudagomb kicsi, rossz helyen van és a kormányt tekergetve –azaz használva- vakon kitapinthatatlan.

A szolgáltatások tömkelege lenyűgözött, de sajnos a gombok mérete, elhelyezkedése és kiosztása nem könnyíti a használatot. Jó szándékkal telerakták a C5-öt funkciókkal, de nem sokat vesződtek a kipróbálásukkal. A kormányközép bal alsó sarkában például egymás mellé tették a tempomat kezelőgombjait egy, azaz egy darab telefongombbal, míg a felvesz-letesz kombináció a középkonzolon, a hifi kezelőjén, a középső multi-tekerőgomb túloldalán a váltókar takarásában kapott helyet. A visszalépés funkcióra, rögtön három gombot is csatasorba állítottak: a hifin „esc” felirattal, a fix kormányközépen pedig a jobb és baloldalon is „vissza nyíl” ikonnal.

Talán a sztereo hatás kedvéért, hogy mindkét szemünkkel egyszerre nézhessük, a műszeregység két folyadékkristályos kijelzője is bőszen mutatja a tempomat aktuális állását.

Design gól, vagy öngól a kipufogó? Messziről egyedi és mutatós, közelről viszont csak egy kis cső fityeg a nagy lyukban, ránézésre komolytalanná téve az autó amúgy nagyon is komoly teljesítményét!

Veszélyes helyre került a műszerfal fényerejét szabályozó gombcsoport, a sebességmérő közvetlen tövébe, messze a kormányon belülre! Éjszakai vezetéskor városba érve, vagy onnan pont kihajtva szükség lehet a használatára. Menet közben a kormányon átnyúlni szigorúan tilos, mellette viszont az ember nem éri el, olyan messze van! Ezért teszi a többi gyártó valahová oldalra mindig, hogy menet közben is használhassuk. Ez azon kivételes esetek egyike, amikor az egyediség kifejezett hátrány.

Mai lapos autókhoz hűen, az „A” oszlop sokat ront a kilátáson, különösképp utcasarkokhoz érve, a keresztutcába betekintvén rejt el sok mindent a vezető szemei elől.

A masszázsülés funkció a sofőrt kényeztetheti, hosszabb utakon segít a merevvé vált izmaink ellazításában.

A komfortot jelentősen fokozza a hátsó légbefúvó, ami nem csak a padlón, de a „B” oszlopon is megtalálható. Dicséretes az automata belsőlevegő keringtetés. Buszok mögé érve, vezetői beavatkozás nélkül vált a külső levegő felhasználásról a beltéri levegő keringetésére. A külső bűz megszűntével ugyancsak automatikusan visszavált az immáron friss külső forrásra.

Nézzük a kedvenc funkciómat! A „check” gomb megnyomására a középső folyadékkristályos kijelzőn a guminyomás-megfelelőségéről értesülhetünk. Erre kevés autós fektet elég hangsúlyt, pedig kardinális gumijaink megfelelő működéséhez, így biztonságunkhoz! Álló helyzetben és menet közben is működik. Ez csillagos ötös, bravó Citroen!

A motor ereje derekas, jól tolja ezt a repülő szőnyeget. Az élvezetet az ESP működése korlátozza csupán, hisz a komoly nyomaték a kétkerék-hajtás képességeit túlhaladja. A váltó sport előválasztója nagyobb erőt nem ad, hanem eltolja a váltási pontokat a magasabb fordulatszám tartomány felé. A dízelmotor karakterisztikáját ismerve, ennek gyakorlati haszna kevés.

Vicces módon a „hópihe” előválasztó használata mellett érződött legjobban a motorban rejlő nyomaték. Ilyenkor úgy tol a C5, mint egy gőzmozdony. A legélvezetesebb a kézi üzemmód választása, ahol az automatika kiszűri a hibás –fordulatszám tartományon kívüli- váltásokat és villámgyorsan kapcsol a váltókar pöckölgetésére reagálva.

Dim lights Embed Embed this video on your site

A C5 egyszer, rögtön találkozásunk első napján, két település között kint az országúton a frászt hozta rám. Lemostam az ablakot, a központi kijelző tudatta velem, a mosófolyadék szintje alacsony, majd a kijelző fölött kigyulladt a „service” felirat.

Gondoltam, itt a vég, már az első délután cserben hagy az autó. Azon morfondíroztam, azonnal visszaforduljak, vagy rövidke programom még beleférhet? Úgy döntöttem, végig csinálom a tervezett programom, azzal a parányi változtatással, hogy csak forgalmas helyen, sok ember és benzinkutak közelében állítom le az autót, hogy vész esetén könnyen kérhessek segítséget.

Izgatottan tértem vissza az autóhoz, s örömmel tapasztaltam, beindult. Önellenőrzés után elaludt a „service” felirat. Megnyugodtam. Ezután több próbát is tettem, mostam az ablakot, leállítottam a motort, majd újraindítottam, mindig azonos eredménnyel, a gyújtás elvétele kioltotta a „service” figyelmeztetést. Kedves a Citroentől, annyira törődik ügyfelei kényelmével, hogy az ablakmosó újratöltését is saját szervizcsapatára bízná. Így utólag ez jópofa, viszont olyan tulajnak, aki idegenkedik az autóktól és minden műszaki dologtól, sok kellemetlen percet szerezhet ezzel a „túlaggódással”.


A C5 teszt összességében roppant mód szórakoztatott. Élveztem a sok egyedi megoldás kipróbálásának lehetőségét. Jó ilyet látni! A „de” kezdetű mondatokkal fémjelzett hibák kijavítása után a Citroennek egy nagyon ütőképes, egyedi, remek autója lehet, miközben a jelenlegi újdonságok az őket megillető elismerésben részesülhetnek. Ki jár jól ezzel? A Citroen és a Citroent vásárlók!

kapcsolódó video: 

Dim lights Embed Embed this video on your site

Tesztautónkat köszönjük a Citroen Hungária Kft-nek!

Foto: Aszódi Ádám

Video: Nagy Gábor

Hozzászólások
Hozzáadás Keresés
Buksi   |2012-03-04 10:41:14
Figyelemre méltó autó!Élvezet lehet vezetni.
schin attila  - vbnb   |2014-02-15 16:22:32
Tisztelt szerkesztöség!
Nagyon sok információt kaptam.Köszönöm!
Amennyiben lehetöség volna citroen c6-os tesztet is megnéznék.Mi a véleményük
róla?!
Hozzászólás
Név:
Email:
 
Tárgy:
 
Gépelje be a képen látható karaktereket.
 
Képeslapküldés

Lepje meg szeretteit egy
szép képeslappal!

Tovább »

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Népszerű

2013.01.09.
Kép

A bájos Nina Dobrev a Vámpírnaplók című sorozat főhősnőjeként lett egy csapásra világhírű, s vélhetően nők milliói cserélnének...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Szűnni nem akaró köhögés keseríti meg az életét? Nehezen múlik a torokfájása és nem segítenek a patikában kapható szopogatós...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Noha a meteorológusok szerint már csak néhány napot kell várni az idei első hószállingózásra, az otthonainkba egy kis segítséggel...   Tovább »
2012.06.20.
Kép

Egy régi legenda szerint az igazgyöngy a hűség ékköve, amely csökkenti a nő vágyát, s ezáltal a mások iránt érzett vágyát. ...   Tovább »

Korábbi

2011.10.15.
Kép

Az Észak-Írországban született színészt magassága és tehetsége egyaránt a legnagyobbak közé sorolja. Az utóbbi években pályája...   Tovább »
2011.03.10.
Kép

Illényi Katica hegedűművésznő nem véletlenül lett világhírű. Énekel, táncol, színésznőként, műsorvezetőként is briliáns, és...   Tovább »
2013.01.09.
Kép

A bájos Nina Dobrev a Vámpírnaplók című sorozat főhősnőjeként lett egy csapásra világhírű, s vélhetően nők milliói cserélnének...   Tovább »
2011.02.17.
Kép

Február 18-án ünnepli születésnapját John Travolta, Hollywood nagy visszatérője, akinek nemrégiben született meg harmadik gyermeke,...   Tovább »
2011.03.21.
Kép

Hiszik vagy sem, Gregor Bernadett félénk gyermek volt, akinek esze ágában nem volt szavalni az iskolai ünnepségeken, és sosem kereste a...   Tovább »