Gondolatok a nappali menetjelzőről (DRL, RL) PDF Nyomtatás E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 
Írta: Aszódi Ádám   
2011. október 27. csütörtök, 09:00

Látni és látszani, a közlekedés alapelve. Az ember mozgás közben az érzékszerveire hagyatkozhat. Lassú séta közben az összes érzékszervünket késlekedés nélkül használhatjuk. Nézhetünk, hallhatunk, szagolhatunk, tapinthatunk, s ha mondjuk, eperföldön visz keresztül romantikus utunk akár ízlelhetünk is.




Mozgásunk minél gyorsabb, annál kevesebb érzékszervünket használhatjuk késlekedés nélkül.

Autóval közlekedve a szembe jövők hangját, zaját már csak miután elhaladtunk egymás mellett hallhatjuk. Ekkora késés a biztonságos közlekedéshez megengedhetetlen, hiszen nem az a cél, hogy meghalljuk, valamit eltaláltunk, hanem az, hogy a kellemetlen találka előtt a lehető leghosszabb idővel már észlelhessük egymást, s korrigálhassunk. Itt már csak látásunkra támaszkodhatunk.

A mai modern autók kicsit a repülőkhöz hasonlóan már a látás képességét is segítik. Felszerelik őket infra kamerákkal, s a kép megjelenítéséhez szükséges kivetítőkkel, az autók radarokkal pásztázzák az előttük elterülő útpályát, sőt némely gyártmány már a német szabványoknak megfelelő közlekedési táblák egy részét is felismeri.

Ez mind nagyon szép és előre mutató, de az útjainkon futó autóknak, ezek a technikai megoldások még csak kis hányadában találhatók meg. Az a kis hányad is a luxus és prémium kategóriát gazdagítja. Az általános elterjedésig még akár egy évtized is eltelhet, s akkor is csak az új autókban lesz benne. Figyelembe véve egy ma újként vásárolt, átlagos személygépkocsi várható életkorát, ami tizenöt-húsz év közé tehető, biztosak lehetünk abban, még két évtized elteltével is lesznek autók az útjainkon éjjellátó készülék nélkül. Ezt kár kivárni, cselekedjünk még ma!

Az éjjellátó, mint azt neve is világosan mutatja, éjszaka használható. A radarok működnek nappal is, de csekély hatótávjuk miatt fel sem veszik a versenyt az emberi szemmel és mit sem érnek a „belazuló” sofőrök észhez térítésében.

Sajnos napsütésben, száraz időben több baleset történik, mint párás, csak homályosan derengő novemberi napokon. Rossz körülmények között mindenki figyel és a legjobb tudása szerint vezet. Amint kisüt a nap és felszáradnak az utak, sokan csak félvállról veszik a vezetést. Előkerülnek a mobilok, esetleg az uzsonnák, a navigációkról nem is beszélve. Ugye milyen zavaró a képernyőt láthatatlanná tevő lágy napsugár? Ilyenkor nem menet közben kell megoldani a helyzetet, hanem biztonságos helyen, félre állva tanácsos a kijelző fényerejét a körülményekhez igazítani. Több a látnivaló is utunk során, virágok, madarak, fák, napsütötte mezők, s mivel ömlik ránk a fény, ki törődik a világítással? Pedig ez nagyon fontos! Sokkal távolabbról észlelhetjük a szembe jövőket.

Hazánkban már jó néhány éve bevezették a lakott területen kívüli kötelező tompított-fény használatot. Hála Istennek és a gondolkodó jogalkotóknak! A bevezetést követően csökkent a frontális ütközések száma, s ezzel a súlyos, vagy halálos kimenetelű balesetek száma is. A jótékony szándék, és a nagyon hasznos törvény mit sem ér, ha azt nem tartják be. Nem rossz szándékból, nem is polgári engedetlenségből, hanem csupán feledékenységből és felelőtlenségből.


Az ilyen helyzeteket elkerülendő, és feledékenységünket is bolond biztossá tevő megoldásként született meg a nappali fény, más nevén a nappali menetjelző. Idegen nevén Day-time Running Light (DRL), vagy csak Running Light (RL).

Használata roppant egyszerű, a gyújtás ráadásakor automatikusan bekapcsol, s működik egészen a helyzetjelző felkapcsolásáig. A gyári rendszerek ilyenkor általában csak „elhalkulnak” azaz csökkentett fényerővel működnek tovább s már csak design funkciót töltenek be. Az utólagos rendszerek pedig kikapcsolnak. Az elgondolás remek, járó motor mellett valami mindig világít elöl. Az egyetlen rés a pajzson a helyzetjelző, ugyanis ez nem elegendő nappali fényviszonyok mellett a távoli észleléshez. Némi figyelmet a sofőrtől csupán az követel, hogy kizárja a helyzetjelzővel történő nappali közlekedést. Sajnos a menetjelző nem világíthat a helyzetjelzővel együtt, mert sötétben várakozva jelentősen elvakítaná a többi sofőrt és a járókelőket is.

Feleségem autójánál biztosra akartam menni, az ő automata nappali fénye működik helyzetjelzővel is, így ő bármit kapcsol is a bajusz-kapcsolón, nyugodt lehetek, a többiek biztosan látják őt közeledni. Sajnos a műszerfalán ugyanaz az ikon világít helyzetjelző és tompított világítás esetén is, így nappal csak a kapcsoló állásából tudhatná, mi is történik kívül. Az esti, helyzetjelző melletti elvakítás esélyét pedig egy billenő kapcsolóval zártam ki, a menetjelző és a teljes automatika is kiiktatható így.

További előnye a menetjelzők beépítésének a mára már elterjedt, gyári automata fényszórók használhatósága is. Eddig hiába tudta az autónk az automata fényszóróvezérlést, az csak a sötétre vonatkozott. Automata állásba tekerve a fényszóró kapcsolót az meghatározott fénymennyiség alatt, automatán bekapcsolta a tompított fényt, de fogalma sem volt, -honnan is lett volna-, városban, vagy azon kívül haladunk-e. Így ez hazánkban, és sok európai államban feleslegessé tette az automata fényszóróvezérlést. Ez csupán apró kényelmi szolgáltatás, de mostantól elég a fényszóró kapcsolóját automata állásba fordítanunk és menet közben vagy a menetjelző, vagy pedig a tompított fényünk világítani fog. Parkoláskor sincs gondunk a rendszerre, ugyanis azt továbbra is automata üzemmódban hagyva a gyújtás levételekor elolt minden külső világítást és egy csepp áramot sem fogyaszt feleslegesen.

Működési elvüket tekintve a nappali menetjelzők lehetnek halogén izzóval, a legmodernebbek pedig LED-ekkel szereltek. A jövő a LED-es megoldásoké, jóval kisebb teljesítmény mellett, erősebb fényt bocsátanak ki, mint halogénes társaik.


Az autógyártók is a LED-es megoldásokat támogatják gyári beépítésként, hiszen kisebb beépítési méretük, kisebb teljesítmény felvételük, ugyanakkor látványosabb formai megoldásaik miatt a LED-ek sokrétűbben alkalmazhatóak. Mára az autógyártók divatot csináltak a hokiütő, a hullám, a kör és a bajusz formák alkalmazásából, ezzel jelentősen elősegítve a biztonság növekedését. Sajnos a gyári beépítésű LED-ek, csak borsos felárért, xenon tompított fénnyel társítva rendelhetők, amiből a xenon öröm, a felár üröm. A halogénes verziót csupán egy bizonyos konszernhez tartozó márkák esetében lehet néhány-ezer forintos felárért megkapni.


Az utólagosan beépíthető rendszerek közül is érdemesebb a LED-eseket választani. Formájuk nem oly szerteágazó, mint gyári beépítésű testvéreiké, de a kör és a téglalap itt is megtalálható. Nem összekeverendő, a beltéri alkalmazásra kifejlesztett LED-füzérekkel, amelyek menetjelzőkénti, sőt külső fényforráskénti alkalmazása is tilos!


A biztonságra gyakorolt közvetlen hatásuk jelentős. Szép nyári napon, a kietlen rónaságon kocsikázva is jóval később veszünk észre egy velünk szemben kivilágítatlanul közlekedő autót, mint egy kivilágítottat. A helyzet sokkal drámaibb fasor mellett haladva, ahol napsütésben a fény-árnyék határok akár méterenként is válthatják egymást, fárasztva ezzel szemünket, és összemosva a háttérrel a szembe jövőket. A tényleges látótávolság –ami itt észlelési távolságot takar- akár 100méterre is csökkenhet! Brutális! Ködben ilyen látótávolság mellett, már sokan nem autóznak, -jól is teszik-. Nyáron, napsütésben ki gondol erre? Egy előzés eldöntésekor pedig tudnunk kell, érzékeink külső hatásra néha megcsalnak minket. Olyan ez, mint Vasarely méltán világhírű képei.


Csak itt nem a katarzis, vagy a művészi élmény a cél, hanem a biztonság és a túlélés. A káprázatba akár száz méterről is belevesző kivilágítatlan autó, ha ki lenne világítva, akár több kilométerről is jól látszódna! Egyszerű példán szemléltetve, két autó halad egymással szemben, szabályosan 90 km/h sebességgel. Egymáshoz viszonyított sebességük 180km/h. Ez bizony egy fasorban nem kevés, már-már rally bajnokokat is próbára tevő tempó. Mit jelent ez? Az autók közti távolság percenként 3 kilométerrel csökken, azaz másodpercenként 50 méterrel! Amennyiben az észlelési távolság a fenti példa szerinti 100 méterre csökken, úgy a sofőröknek csupán 2 másodpercük marad a korrigálásra! A sofőrök átlagos reakcióidejét is figyelembe véve, ami 0,2 másodpercre tehető fejenként, a fékezés megkezdésekor az autók közti távolság már csupán 80 méter, ami pontosan, a már szükségessé vált vészfékezés autónkénti hosszának összegével egyenlő, s minderre csupán 1,6 másodperc marad! Ugye milyen meglepő? A döntés egyértelmű, inkább világítsunk mindig és legyen három kilométerünk, azaz 1 percünk a döntéseinket nyugodtan meghozni, mintsem a kivilágítatlan esetben rendelkezésünkre álló 1,6 másodpercben kapkodjunk, s hozzunk esetleg elhibázott döntést, ami vagy befejezi földi pályafutásunkat, vagy örök emlékeztető bélyeget nyom útitársként homlokunkra a hátralévő éveinkre!


Láttak már 50 méteres úszómedencét a rajtkőről? Végtelenül hosszúnak tűnik. Példánkban a szabályosan haladó két autó távolsága ennyivel csökken másodpercenként! Szinte felfoghatatlan. Vigyázzunk tehát, vezetés közben az érzékeink gyakorta megcsalnak, különösképp a sebességre vonatkozók. Kilencvennel menni? Hm, nem nagy ügy, sokan néha még a százhúsz, százharmincat sem érzik soknak országúton szembe-forgalom mellett! Pedig az! 90 km/h sebességre szabadesésben, figyelmen kívül hagyva a légellenállást 63méter alatt gyorsul bármi, ide értve az embert is. Vagyis szemléltetésképpen, szintenként 3 méteres távolsággal számolva ez egy 21 emeletes háznak felel meg. Tehát a huszonegyedikről kiugorva gyorsulhatunk 90km/h sebességre. A következmények egyértelműek! Így a 90km/h is más megvilágításba kerül, mint a több száz lóerős masinánk kapitányi foteljéből álmosan kipislogva. Ébresztő ez nem játék!

A menetjelzők közvetett hatása is jelentős a biztonságra. Figyelmesebb gyártók a tompított fény, sőt gyakran a helyzetjelző felkapcsolásakor a belső kezelő gombok bekapcsolt állapotát jelző LED-ek és izzók fényerejét gyengébbre veszik. Tipikusan ilyenek a klíma, az ülésfűtés, a hátsóablak-és tükörfűtés kapcsolói. Saját példámból tanulva, két korábbi autóm esetében is olyan jelentős mértékű volt ez a gyártói figyelmesség, hogy tiszta időben autózva a klíma ki-be kapcsolt állapotát jelző fény egyáltalán nem látszott. Sötétben, persze profin parázslott. Mivel a klíma digitális volt, a hőfokszabályzója billenő kapcsolós fel-le nyilas, a kijelzője pedig térdmagasságban elhelyezett, ugyancsak elhalványodós, szép időben fogalmam sem volt a beállított értékekről, s mit ér a digit klíma, ha hosszú percekre leköti a figyelmem vezetés közben a beállítása. Amint menetjelzőm lett, megoldódott a problémám, minden visszajelzőm a nappali viszonyokhoz tervezett fényerővel működött.

A környezetvédelem szempontjából is jelentős eredményeket érhetünk el különösképp a LED-es menetjelzők alkalmazásával. Bővebben: itt

Utólagosan beépíthető szett esetében figyeljünk az „E” és szabvány jelölések meglétére, továbbá a beépíthetőségi szabályokra. Ezekről bővebben: itt

Sajnálatos módon, némely autósboltok polcain, a mai napig az idegen nyelven körültekintően leírt és a szabványokat, sőt a vetítési képet és a felszerelési helyeket is teljes körűen bemutató menetjelző-csomagolásokat, nemes egyszerűséggel lustaságból vagy tudatlanságból „ködlámpa” fordítással találhatjuk meg.


Az EU tagállamai közül néhányban már kötelező az új személyautók felszerelése nappali fénnyel. Reméljük, egyre több helyen fogják ezt megkövetelni, s hamarosan hazánkban is köztudott lesz, mi a különbség a ködlámpa és a menetjelző között!

Az autós világban már sok ökör divat hódított, kezdve a halálfejes váltógomboktól, egészen az automata biztonsági övek működési elvét kiherélő csipeszekig, most végre van egy olyan kiegészítő, ami hasznos, kényelmesebbé teheti a mindennapjainkat, üzemanyagot és izzókat spórolhat, és jelentősen megnövelheti a biztonságot. Nosza rajta, használjuk, s ebből csináljunk divatot!


Hozzászólások
Hozzáadás Keresés
Hozzászólás
Név:
Email:
 
Tárgy:
 
Gépelje be a képen látható karaktereket.
 
Képeslapküldés

Lepje meg szeretteit egy
szép képeslappal!

Tovább »

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Népszerű

2013.01.09.
Kép

A bájos Nina Dobrev a Vámpírnaplók című sorozat főhősnőjeként lett egy csapásra világhírű, s vélhetően nők milliói cserélnének...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Szűnni nem akaró köhögés keseríti meg az életét? Nehezen múlik a torokfájása és nem segítenek a patikában kapható szopogatós...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Noha a meteorológusok szerint már csak néhány napot kell várni az idei első hószállingózásra, az otthonainkba egy kis segítséggel...   Tovább »
2012.06.20.
Kép

Egy régi legenda szerint az igazgyöngy a hűség ékköve, amely csökkenti a nő vágyát, s ezáltal a mások iránt érzett vágyát. ...   Tovább »

Korábbi

2011.04.25.
Kép

Jet Li, Amerika első számú kínai sztárja nem csupán sporteredményeivel és dollármilliókat hozó filmjeivel, hanem adományozó vénájával...   Tovább »
2011.03.14.
Kép

Az írek nemzeti kincse Eithne Patricia Ní Bhraonáin néven született az ország észak-nyugati részén, Donegal megyében. Az Orinoco Flow...   Tovább »
2010.12.02.
Kép

A nagy sikerű Harry Potter könyvek írójáról valószínűleg azok is tudják, kicsoda, akik soha egyetlen sort sem olvastak a műveiből. J. K....   Tovább »
2011.05.06.
Kép

George Clooney vélhetően ma is a legkeresettebb agglegények egyike annak ellenére, hogy híresen nősülés-ellenes, követhetetlen sűrűséggel...   Tovább »
2011.03.10.
Kép

Illényi Katica hegedűművésznő nem véletlenül lett világhírű. Énekel, táncol, színésznőként, műsorvezetőként is briliáns, és...   Tovább »