Négy tenyérnyi biztonság PDF Nyomtatás E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 
Írta: Aszódi Ádám   
2011. október 24. hétfő, 11:00

Találós kérdés: mi a személyautók legfontosabb tartozéka? Sokan sajnos csak többedik próbálkozásra, a hifi, a napfénytető, vagy a gallytörő után eszmélnek a helyes válaszra: igen, a gumiabroncs! Gumiabroncs nélkül nincs mai értelemben vett szabadság, járhatnánk mindnyájan vaskerekeken, vonaton.


Szerencsés esetben, a gumiabroncs jelenti az egyetlen közvetlen kapcsolatot a földdel.
Ezen múlik minden. Mit ér a jó motor, ha nincs ami az erejét az útra közvetítse? Mit érnek az óriási, néha színesre pingált féknyergek a hatalmas tárcsákon, ha nem jut a fékerő a talajra? Minek a precíz, közvetlen bőrkormány, ha gumi nélkül annyit ér, mint a játszótéri játékok szabadon pörgő kormányai? Sőt, mit ér maga az autó, ha gumi nélkül nincs haladás, nincsenek kanyarok, és a megállás is értelmét veszti, hiszen el sem indulhatunk.

Ez a négy fekete henger felel minden élvezetért, közvetlen hatással van a biztonságra és jelentős hatást gyakorol a kényelemre is. Ez autónk sokszor méltatlanul feledett alkatrésze. Kicsi körültekintéssel a piac bő kínálatából csúcs minőségűt választhatunk. Sajnos autós-társaink jelentős része legyint, „erre, vagy arra az autóra minek a csúcs minőség?” Felelőtlen gondolatok.


A jogosítvánnyal rendelkezők talán mind elmondhatják magukról, hogy vezettek már 100km/h sebességgel. Milyen vicces feltételezés, hisz’ autópályán a törvényes limit 130km/h és a hencegőkről még szót sem ejtettünk. A mai modern autók, új nyári gumikkal száraz körülmények között erről a százas tempóról képesek 36-38 méter alatt teljesen megállni. Ez silány minőség, vagy kopott, elhasznált állapot esetében elérheti akár az 50 métert is.

Bő 10-14 méter alatt (ami 3db középkategóriás 5ajtós személyautó hosszának felel meg), pedig igen sok mindent lehet lerombolni! Megéri? Aki úgy gondolja, jó a silány olcsó is, az vajon, ha a saját lábáról lenne szó, beérné egy szilánkosra törttel, vagy esetleg a műtőből tőle elválasztottan távozóval? Véres a példa, de meg sem közelíti a tényleges veszély nagyságát! Ugyanis nem csak százzal közlekedünk, hanem néha többel is, ami hosszabb fékutat von maga után, továbbá, nem csak álló autóknak lehet ütközni, hanem sajnos villanypóznák, nagyon mély árkok és hídlábak is szegélyezik közútjainkat. Az ezekkel való találkozás a fizika zord, de megbízható törvényei alapján bizony sokkal nagyobb rombolást okoznak. Jó, ha eszünkbe véssük, minden közlekedési baleset „legpuhább” szereplője maga az ember. Próbáljuk megóvni!

Mit kell tennünk ezért? Kevesebbet, mint egy reggeli smink felrakásáért. Vásárláskor tájékozódjunk, és az alapot ne a szomszéd, vagy a fodrász véleménye adja (hacsak szabad idejükben nem gumitesztelők), hanem az interneten és a nyomtatott sajtóban rendszeresen megjelenő, több szervezet által elvégzett gumitesztek. Maguk a gyártók is gyakran szerepeltetik a kínált abroncsok teszteredményeit elősegítve ezzel a helyes döntés meghozatalát. Amint megvan a gumi, kerítsünk jó gumist a felrakáshoz. (Optimális esetben a vétel és a felszerelés ugyanott történik). Itt már támaszkodhatunk a szomszéd véleményére is, hiszen mindenki érzi eredményes volt-e a centrírozás, megfelelő volt-e a kiszolgálás, korszerű gépeket használt-e az illető gumis.

Felszerelés után nincs más dolgunk, mint megadni az abroncsnak azt a minimális törődést, amit igényel. Tankolásonként, de legkésőbb kéthetente ellenőrizzük a guminyomást. A gyári ajánlástól jelentősen eltérő guminyomás közvetlen veszélyforrást jelent! Menet közben, a gumi hirtelen kidurranását okozhatja. Talán mindenki látott már a tévében autóversenyt, vagy összefoglalót arról. Ilyenkor a győztes mellett mindig bemutatják a rendkívüli eseményeket is, gyakran köztük a durch-defektet és annak kellemetlen következményeit. Ilyen szerencsétlen esetben bizony a profik sem tudják mindig megőrizni uralmukat a jármű felett, s néha súlyos balesetet szenvednek. Pedig a versenypályán nincs szembe jövő forgalom, nincsenek oszlopok, iskolák szaladgáló gyerekekkel, vagy bringások.

A kisebb nyomás-eltérés a gyári értékhez képest szerencsére kevésbé veszélyes, de továbbra is komoly következményekkel fenyeget. Jelentősen megnövelheti a jármű fogyasztását, és drasztikusan lerövidítheti a túlterhelt gumi élettartamát, ezzel komoly környezetszennyezést okozva.

Tízezer kilométerenként centríroztassuk ki a kerekeket, s ha szükséges cseréltessük ki az első párokat a hátsókkal. Mindig ügyeljünk az eredeti forgásirány megtartására.


A gumik különösebb ápolást nem igényelnek. Arra figyeljünk, ha kőolajszármazék éri őket például tankoláskor, azt azonnal, ha pedig csak sár szennyezi őket, azt rövid időn belül távolítsuk el!

Mindig az évszaknak megfelelő abroncsokon közlekedjünk! Láttunk már műkorcsolyával a lábán a nyári forró országút aszfaltján futni bárkit is? Nem? Nem is fogunk, ugyanis nehezen kivitelezhető, mert nem oda tervezték. Így van ez a gumikkal is, annyi csupán a különbség, hogy az autó, ami a gumikat viseli, gyorsabb, mint a futó és legalább tízszer, hanem hússzor nehezebb annál, így ha esésre kerül a sor, bizony nagyobbat is üt!

Az adott évszakban nem használt gumikat, vagy kerekeket lehetőség szerint sötét száraz helyen tároljuk elfektetve, vagy függesztve. Amennyiben teljes kerék garnitúrákkal rendelkezünk újra felszereléskor minden esetben centríroztassunk. Amennyiben a guminyúzós, vagyis négy felnihez nyolc darab gumival rendelkezünk lehetőségünk adott, úgy minden áthúzáskor kérjünk új szelepet.

Figyeljük a mintamélységet, s ha az nyári gumik esetén 3mm-re, téliek esetén pedig 5mm-re csökken, értsük meg, a gumink már elvégezte az értünk tehető összes feladatát, tegyünk mi is így, s bocsássuk útjára az újrahasznosítás felé. Ugyan ilyen szigorúnak kell lennünk a gumik életkorával is. A modern anyagösszetétel ugyan messze felülmúlja a korábbi korom-alapú gumik teljesítményét, de mivel minden öregszik, a modern anyagok (például szilika) is csak korlátozott ideig fejtik ki az extrém teljesítményhez vezető áldásos hatásukat. Egy autógumi biztonságos élettartama az újkori teljesítményéhez közeli szintet feltételezve teljes mintamélység esetén is négy maximum öt év! Vagyis a kertben hátul „újként” megöregedett gumink sem ér többet öt éves korában, mint a mellette békésen virító gazok.

Amikor a mindennapi életünket éljük, valahogy mindig kapcsolódunk a szilárd talajhoz a lábunkon, a kezünkön, vagy más testrészeinken keresztül. Autózás közben csak a gumi jelenti a kapcsolatot! Szó szerint ne engedjük kicsúszni magunk alól a talajt!

A gumin sose spóroljunk! Az autózás költséges mulatság. Amennyiben épp nem áll rendelkezésre a vágyainkhoz elegendő pénzforrás, válasszunk! Napfénytető, nagy hifi, plusz ötven lóerő nélkül is lehet teljes életet élni, egy elhibázott gumiválasztás után már nem biztos! Ide kívánkozik gyermekkorom rossz, mégis üzenettel bíró egyik vicce, az autóversenyző sírfelirata: született gumi hibából, meghalt gumi hibából.

Jó utat, vigyázzunk egymásra!

Kapcsolódó cikkek:

Vissza a pótkereket minden autóba! >>>

Húsz éve a biztonságért >>>

Téli autós felszerelések >>>


Hozzászólások
Hozzáadás Keresés
Hozzászólás
Név:
Email:
 
Tárgy:
 
Gépelje be a képen látható karaktereket.
 
Képeslapküldés

Lepje meg szeretteit egy
szép képeslappal!

Tovább »

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Népszerű

2013.01.09.
Kép

A bájos Nina Dobrev a Vámpírnaplók című sorozat főhősnőjeként lett egy csapásra világhírű, s vélhetően nők milliói cserélnének...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Szűnni nem akaró köhögés keseríti meg az életét? Nehezen múlik a torokfájása és nem segítenek a patikában kapható szopogatós...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Noha a meteorológusok szerint már csak néhány napot kell várni az idei első hószállingózásra, az otthonainkba egy kis segítséggel...   Tovább »
2012.06.20.
Kép

Egy régi legenda szerint az igazgyöngy a hűség ékköve, amely csökkenti a nő vágyát, s ezáltal a mások iránt érzett vágyát. ...   Tovább »

Korábbi

2011.07.29.
Kép

Angelina Jolie-t lehet szeretni, lehet őt nem kedvelni, de az vitathatatlan, hogy nem mindennapi jelenség. Vérbeli nőstény, akinek határozott...   Tovább »
2014.02.20.
Kép

Kurt Cobain, a punk rock valaha élt legnagyobb királya 47 éves lenne, ha 27 éves korában nem dördül el az a végzetes puskalövés, amely...   Tovább »
2011.04.26.
Kép

Első televíziós fellépése óta - nem véletlenül - Freddie Mercuryhez hasonlítják elementáris erősségű, kristálytiszta hangját. Tabáni...   Tovább »
2011.02.17.
Kép

Február 18-án ünnepli születésnapját John Travolta, Hollywood nagy visszatérője, akinek nemrégiben született meg harmadik gyermeke,...   Tovább »
2013.03.16.
Kép

Életemben először a hangját hallottam. Tizenéves lehettem, és egy kalózos filmet néztem otthon, a tévében. A főszereplőnek olyan...   Tovább »