Hyundai ix35 1,7 crdi 2WD Style teszt PDF Nyomtatás E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 
Írta: Aszódi Ádám   
2011. március 21. hétfő, 22:35

Hová tegyelek? Teszt az osztályon kívüli autóról. Itt van ez a remek autó, amit igazán nem tudok kategóriába sorolni. Talán nem is kell, épp ezért oly remek.



Nézzük, honnan jött. A Hyundai európai marketing politikája az ix előtagot a megújulás és a nagyobb beltér szinonimájaként vezette be. Magára a típusra a 35-ös szám utal. Európán kívül, a mai napig Tucson néven fut. Az európai elnevezés annyival szerencsésebb, hogy kifejezi azt az ugrást, ami az előd és e között van. Szemléletváltás történt, átfogalmazták az autó legfőbb céljait. Míg az előd az elpusztíthatatlan terepes képét festette, addig az új, ha kell, helytáll terepen is, de remekül mutat a belvárosi kávéházak előtt is. Komolyan vették a Hyundainál a célközönség igényeinek felmérését, és igen jó lehetőséget kínálnak. Tulajdonképpen kiknek? Bárkinek, aki meg tudja fogalmazni az igényeit és elég információval rendelkezik az ix35-ről ahhoz, hogy komolyan számításba vegye.


A reklámfilmből, mint komoly üzenetből kiindulva, érzelmi és értelmi megközelítésből is, az ix35 derék autó. Egyet kell értenünk. Az érzelmi szál mentén indulva, a külső határozott, elegáns, és mondjuk ki, jólétet sugárzó. Mindemellett unisex, sportos és ugyanolyan jól áll a többgyermekes családapának is, mint a csajozni induló huszonéves playboynak. A belső sem átlagos. Ívek, határozott vonalak és némi játékosság jellemzik. A fekete belső elegáns, a világos pedig a vonalvezetést még jobban kiemelő, vidám. A nyolcvanas években volt divat a barna belső, manapság ez több gyártónál is kezd visszaköszönni. A bőrüléseknél indult, s most a bátrabbak már a műszerfalnál és ajtókárpitoknál tartanak. Kellemes, vidám és jó kompromisszum a kényes bézs, s a komor fekete között. Ilyen környezetben könnyebb a reggeli munkába menet is, jó érzés végignézni a műszerfalon.


Az értelem felől közelítve, használható méretű külső párosul nagyon tágas belsővel, csendes futással, alacsony fogyasztással, magas komforttal, kiváló biztonsági felszereltséggel, és törésteszt eredményekkel, jó vezethetőséggel, példátlan visszavásárlási lehetőséggel, komoly garanciális háttérrel, és alacsony fenntartási költségekkel. Ennyi jó, vajon igaz lehet? Járjunk gyorsan utána!


Nézzük, mire való? Felépítése alkalmassá teszi az épített utakon kívüli magabiztos közlekedésre is. Kezelési utasítása világosan fogalmaz, könnyebb terep rendben, járatlan terület mellig érő aljnövényzettel kizárt! Tehát aki pecázik, parkoljon le a nádason kívül, s ne akarjon új csapást fúrni az autóval a víztükörig. A gyakorlatban ez annyit tesz, az autót 4x4-es hajtással vásárolva rosszabb tapadási körülmények közt például hóban, sárban is számíthatunk a biztos haladásra, míg tesztautónk első kerék hajtásától annyit várhatunk, mint bármely más fronthajtású autótól. A tapadás csökkenésével esetlenebbé válhat az autó.

Emelt hasmagassága miatt, viszont könnyen boldogul a földutak, mezők, és könnyebb erdei utak egyenetlenségeivel száraz időben. Bátran kimehetünk vele a telekre, a szőlőbe, a lovardához, a szabad strandra, sőt a városban sem kell rettegnünk az orrkötény lekoccolásától a magasabb járdaszegélyeknél.


A városi használatot segíti a jó kilátás, a könnyű manőverezhetőség, a Style szinttől a felszereltségben foglalt, alatta pedig extraként rendelhető, a belső visszapillantó tükörbe integrált kijelzőjű tolatókamera. Az autópályán pedig bátran hajthatunk vele a belső sávban is, kellő erőtartalékkal rendelkezik 130-nál is, s közben fogyasztása is elfogadható 8 liter körüli. Legjobban 100-110 körül érzi magát, ahol hatodikban a főtengely csupán 2100-at fordul percenkét. Ekkor az autó némi túlzással nem fogyaszt, hanem termeli az üzemanyagot. Ez igen, így kell kirándulni!

Tovább kutatva az autó helyét, nézzük, kiknek lehet érdekes. Bárkinek, aki a középkategória nagy lepényautói, vagy (kimondani is furcsa) az alsó középkategória praktikus kedvencei közül szívesen tenne egy logikus kitérőt más kategória felé. Bizony, hála a magas építésnek, és az eltérő üléspozíciónak, belső helykínálatra veri a középkategória cégautóként agyonfavorizált német zászlóshajóit, árban pedig nagyon közel van az alsó-közepesek szintjéhez! Sőt, bárhonnan is nézzük, más kaszt, mint azok, több lehetőséget kínál azoknál. Bátrabban hagyhatjuk vele magunk mögött a nyüzsgő városok zaját, s kelthetünk mi magunk zajt a természetben. Persze csak keveset, ugyanis az ix35 ezzel az 1,7-es dízellel elég csöndes.


Hazánkban divat a berögződések alapján dönteni és élni. Néhány példa erre az autós világból: csak a limuzin forma az igazi, bizonyos márka emblémák racionalitást nélkülöző túlmisztifikálása, vagy a szabadidő autók luxuscikként történő kezelése. Remek ellenpélda az utóbbira az ix35. Minden nézőpont kérdése csupán. A kilencvenes évek előtt dzsipként itthon az Uaz-ok voltak ismertek. Fogyasztásuk alapján, spártai mivoltuk ellenére is, a nehezen fenntartható, mondhatni luxus kategóriába tartoznak mind a mai napig. A kilencvenes években megjelentek a nagy „nyugati” és „tengeren túli” terepjárók, amik ugyancsak iszákosak voltak, átmentek a falon is, rengeteg extrával kényeztettek, és a szervízdíjaikat csak csillagászati összefüggésekben lehetett tárgyalni.

Mára ez már a múlté, a mai modern, úgynevezett szabadidő autók jóval szelídebbek, a családokat hivatottak szolgálni, elfogadható áron kaphatóak és okosan (szűrőt, olajat magunk visszük) szervizeltetve őket közel azonos áron fenntarthatók, mint az alsó-közép kategóriások. Tehát, ha a vételára hasonló, fenntartása ugyancsak, az alsó-középkategóriásokéhoz, de azoknál jóval többet nyújt, miért tartják mégis luxusnak? A fentebb már említett berögződések miatt. Akkor miért nem jár még mindenki ilyennel? Talán, mert nem ismerik, nem tudják, és nem merik bevállalni ezt a kategóriákat átugró választást.


A Hyundai a SUV (Sport Utility Vehicle) kategóriából is kifelé kacsingat, az ix35-öt SUV-nak, de mint Sexy Utility Vehicle titulálja. Noha ebből új kategória nem lesz, mindenképp kedves elnevezés, s a tulajok és rajongók elismerését kivívja. Ennyi humor kell amúgy is az élethez!

Fogjuk vallatóra!

Esős napon találkoztunk először. Hideg volt és apró szemekben táncoltak az esőcseppek. Minden kis fuvallatra az ingnyakba is bejutottak. Ki akar ilyen körülmények közt autót tesztelni? Aztán megpillantottuk egymást. Én megilletődve figyeltem, ő kis zöld kabátja alól huncutul pislogva lesett rám. Ez az a szín, ami fényviszonyoktól függően a zöld, a szürke, és a khaki közt játszik érzékeinkkel. Aki ilyen autó vásárlását fontolgatja, feltétlenül nézze meg élőben, mert fényképen és monitoron is jelentős az eltérés. Életben még sokkal szebb!


A körülményeket feledve, mint kisgyermek új kedvencére, vetődtem ülésébe, s indítóztam volna. Azért csak volna, mert kulcs-nélküli intelligens rendszerrel felszerelt. Működési alapelve, amennyiben a kulcs a zsebünkben lapul, azt az autó, a közelébe érve érzékeli, s ha a kilincs piciny gombját megnyomjuk, oldja a központi zárat.

Az ülésbe huppanva sem lehet azonnal elindítani (gondoltak az autóban felelőtlenül játszó gyerekekre is), csak a kuplung együttes kinyomása mellett. Minden automata, csak megérintjük a gombot, fél másodpercig rajta tartjuk az ujjunkat (mindegy melyiket, még nincs az autóban ujjlenyomat ellenőrző), s az izzítástól kezdve az önindítózásig minden megy a maga útján. Kicsit steril érzés, de mosolyfakasztó. Az ember a jót hamar megszokja. A melegedési fázis, dízelekhez és a hideghez mérten normális.


Szokást igényel a szép kivitelezésű órák közepén, azok síkjából kiemelkedően trónoló digitális vízhőfok és üzemanyag-szintjelzők menet közbeni azonnali értelmezése a mutatókhoz szokott szemnek. A fordulatszám, és sebességmérők mutatói egyértelműek, bármilyen vezetési helyzetben jól értelmezhetőek. Külön dicséret illeti a tervezőket a mutató és a számlap közti távolság minimálisra csökkentéséért, ezzel kizárva a testmagasság függő eltérő értékek leolvasásának lehetőségét. A 100km/h a 150 cm magas, és a 195 cm magas vezetőknél is ugyanott látszik. Az órák fénye kicsit kékes, de nem IV-es Golfosan, hanem, olyan kellemesen, fehéresen.


A középkonzol és ajtókapcsolók kijelzői már fehéret nélkülözőek, de mivel fényerejük tág határok közt állítható, mindenki megtalálja a szemének kellemest. A kormány jó fogású, megfelelő vastagságú, színében a belső kárpittal harmonizáló bőr. Rajta, balunknál az MP3-at, Ipod-ot is kezelő CD-s rádió távirányító gombjai, míg jobbunknál a tempomat kezelői kaptak helyet.


A gombok felülete és magassága eltérő, így csak tapintás alapján is, könnyen kezelhetőek. A kormány elektromos szervóval szerelt, így jóval könnyebben jár, mint a tisztán olajos szervós társai. Előny ez a könnyű manőverezhetőség szempontjából, hátrány lehet viszont a kormánymű élettartamára nézve, ugyanis a lelketlen sofőrök ezt még nagyobb örömmel fogják álló helyben tekergetni, hiszen a kormány könnyedsége miatt fogalmuk sem lesz a kerékre és a kormányműre ható erők nagyságáról. Jó gyakorlat lehet a számukra a gyújtás ráadása nélküli kormányfordítás, vagy inkább csak kísérlet.






Az autóra húzott, névlegesen 225mm szélességű gumiabroncsok a rajtuk nyugvó kerekenkénti majd’ 500 kilogrammos súly alatt álló helyzetben meg sem fognak mozdulni. Amint az autó gurulni kezd, könnyebbé válik a szervó nélküli kormányzás. A ma embere a szervós világban ezt már nem tudja, szóval óvjuk autóinkat, s álló helyzetben ne pörgessük a szervokormányt! Mivel elektromos, nincs igazi középállása, csak mesterséges. A gyakorlatban ez annyit tesz, hosszú egyenes szakaszokon picit korrigálni kell néha. Megszokható. Rövid, nagyjából 200 kilométeres teszt utunk alkalmával jártunk városban, országúton, autópályán, és az épített utakat is hátra hagytuk néhány erdős hátterű kép elkészítésének kedvéért. Az ix 35 mindenhol hű társként szolgált, magabiztosan, csöndesen, kellemesen tette a dolgát. Fordulékony, jó belőle a kilátás, keveset fogyaszt, és kellően robbanékony. Ekkora testhez tökéletesen elegendő az 1,7 literes új fejlesztésű dízelmotor.


Sokan megnézték, sőt parkoláskor többen érdeklődtek is az autóról. Igazi divatfi, de nem az átverős fajtából. Számíthatunk rá, elvisz bárhová, sőt kényelmesen befér az egész család csomagostul, babakocsistul. Az ülései káprázatosak. Ilyen jól formázott háttámlával nem találkoztam még. Elképzelni olyan, mintha egy óriási tenyér, a hátunk minden görbületét finoman megérintve mindenhol biztosan támasztana. A fejtámasz a 190 centis magasságomhoz is biztonságos magasságba állítható, s a fejem fölötti tér is elegendő a kényelmes vezetéshez. Mindezt tovább fokozza a második felszereltségi szinttől alapáras első és hátsó ülésfűtés. Bravó, Hyundai!


A kárpit igényes, fele bőr, fele szövet, színeiben illeszkedik a műszerfal és az ajtóburkolatok színéhez. A gázpedál talpas, remek társ a hosszú utazásokhoz. A tempomat is nagy segítség az utazás közbeni kényelem megteremtésében. A fék határozott, jól adagolható. A kuplung, akárcsak a kormány nagyon könnyen jár, aminek a hölgyek minden bizonnyal nagyon fognak örülni. Az autó könnyen érezhető, eleje, vége egyértelműen látható, tükrei szépen mutatják a szélességét, a körforgalmak viacolor dekorkövei könnyen érinthetőek a gumik szélével pontos kanyarokban.


A külső tükrök szép, áramvonalas házban kaptak helyet, s bár a tükörlapok felülete kicsi, a kép mégis holttérmentes.



Az oldalsó irányjelzők beköltöztek a tükörházakba, izzócsere szükségtelen, LED-ek világítanak bennük. A gyári Bluetooth príma, az Iphone-hoz könnyen párosítható. Kezelése gyerekjáték, felvehetjük a kormányról, vagy a telefon kijelzőjéről is a bejövő hívásokat. Menet közben a telefonkönyv használata miatt mi ne kezdeményezzünk hívásokat, túlzottan elvonhatja figyelmünket a vezetésről. A hifi központi kijelzője mutatja a hívó számát is, a hangerőt pedig a kormányon lévő távirányítóval is kezelhetjük. A gépkönyvben sajnos nem találtam sem a bluetooth-ra, sem pedig annak a beállítására vonatkozó leírást, sőt említést sem!


Az autó kezelése az ázsiai modellekhez szokott ember számára gyerekjáték, minden a helyén, a kezünk ügyében, a szokott módon működik. Egy furcsaság akadt, az utas légzsák piktogramja a középkonzolon „ON” állás mellett áthúzva mutatja a fordítva beszerelt gyerekülést, ami értelmét tekintve logikus, rápillantva viszont egyszerre ábrázol tiltó, és megengedő jelzést is. Ennél kuszább csak az aktiváló, és kiiktató zár, itt ugyanis a zárhenger körül elhelyezett magyarázó ábrát, egy, az egész fölött, balra elhelyezett újabb ábra magyaráz. Ez nem más, mint magyarázat a négyzeten!


A fogyasztás a fedélzeti számítógép szerint 6,3 liter/100km érték körül alakult teszt utam során, ami a vegyes használatot, forgatási körülményeket és a félig még télies időjárást is figyelembe véve, példás.


Ez az autó vidám kis fickó, remek partner a bolondozásban. Mire is gondolok? Az alábbi képen számítógépes program segítségével végeztem némi átalakítást. Az autó száját megnöveltem. A krómcsík alatti részt feketére színeztem. Szerintem ettől az autó sokkal karakteresebb lett, nagyobb lett a „szája”, s az egész közepében a krómcsík, mint szárny éterien lebeg. Remek tuning alap. A valós kivitelezés pár-ezer forintos költségre rúg csupán, és minden feketétől eltérő színű autón remekül alkalmazható. Kivitelezéséhez nem kell más, csak egy profi matricás, aki akár matt, akár fényes, az igazán mániások számára pedig kevlár mintát imitáló matricát dob pár perc alatt autónk orrára. A matricának a festéshez képest megvan az az előnye, ha meguntuk könnyedén visszaállítható az eredeti állapot.


Autónk hímes tojásként óvja a bennülőket, mind az európai, mind pedig az amerikai töréstesztek élén végzett. Az amerikaiak összesítő listát is közzé tesznek, ahol kategóriájában csupán két autó végzett hajszállal előtte. Megjegyzendő, mindkettő másfélszeres áron kelleti magát a magyar piacon!

Sokak érdeklődésére számot tartva, következzenek a számok. Az ix35 típusba Life felszereltséggel, 1,6 literes teljesen új benzinmotorral 4.990.000Ft-os, a tesztelt 1,7 literes dízelmotorral szerelt ugyancsak Life szintű autóba 5.740.000Ft-os a tesztben szereplő Style felszereltségű 1,7-es dízel autóba pedig 6.940.000Ft-os listaáron ülhetünk bele. Az itt alapnak számító Life szint néhány említésre érdemes alaptartozéka: teljes, hatdarabos légzsákarzenál, indítás gátló, blokkolás gátló, menetstabilizáló, fékerő elosztó, vészfék asszisztens, kipörgés gátló, lejtmenet vezérlő, visszagurulás gátló, borulás gátló, könnyűfém felni, hazakísérő fény, elektromos mozgatású és fűtött külső tükrök, színezett üveg, hifi USB csatival MP3 olvasóval CD lejátszóval és rádióval, manuális klíma hűthető kesztyűtartóval, központi zár. A Style felszereltség azonos motorizáltság mellett 1.200.000Ft-os felárért többek között az alábbi tételeket is tartalmazza: riasztó, nagyobb alufelni, teljes értékű pótkerék, automata fényszóró, első ködlámpa, Solar Control hővédő üvegezés (más mint az alap zöldre színezett), esőérzékelős ablaktörlő, fűtőszál az első szélvédőben az ablaktörlők alatt, tetősín, tolatóradar és kamera, bőrkormány és váltógomb, 4 irányban állítható kormánykerék, első és hátsó ülésfűtés, félbőr kárpitozás, kormányvezérlés, bluetooth kihangosító, kétzónás automata digitális klíma, kulcs nélküli nyitás és indítás. Hmm, végig olvasva a felszereltséget, mégiscsak lehet alapja a hazai berögződéseknek és ez az autó luxus? Felszereltségét tekintve igen, árát és fenntarthatóságát tekintve semmiképp!


Összegezve tapasztalatainkat, elmondható, a Hyundai ix 35 egy remek autó, csöndes hős a mindennapokban, és vidám társ a szabadnapokon, említésre méltó gyengeségek nélkül, a fentebb már kiemelt erősségekkel. Impozáns kísérő lehet a céges megbeszéléseken, és jóságos óriás az aprónép befogadásakor a hátsó traktusba. Aki más autókkal szeretné összevetni, nehezen fog olyat találni, ami jobb, mint az ix35!


Aki ezek után is tart még az SUV kategóriától, javaslom, ragadjon tollat és számoljon! Az ix35 öt év kilométer korlátozás nélküli garanciával kapható, ami kizár minden váratlan költséget, akármennyit is megyünk az autóval. Az importőr mindezt megfejeli az egyedülálló visszavételi védelemmel is! A fenntartáshoz szükséges összes költség pedig tervezhető úgymint éves adó, kötelező és casco biztosítás, a szervizek készséggel adnak felvilágosítást a kötelező szervizlátogatások díjairól, amihez csak a szűrők és az olaj árát kell hozzáadnunk (amennyiben mi kívánjuk vinni), az üzemanyag ára ugyan változhat, de bármilyen autót veszünk, ennek ki vagyunk téve. Ennél biztosabb háttérrel tényleg nehéz autót venni! A Decens Magazin is keresi, ki tud ennél jobbat!

Megválaszolva az elején feltett „hová tegyelek” kérdést, könnyű a dolgunk, a zsebembe, és uzsgyi haza! Jól mutatna a garázs előtt!


Tesztautónkat köszönjünk az AutoBinck Kft-nek!

Hozzászólások
Hozzáadás Keresés
Hozzászólás
Név:
Email:
 
Tárgy:
 
Gépelje be a képen látható karaktereket.
 
Képeslapküldés

Lepje meg szeretteit egy
szép képeslappal!

Tovább »

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Népszerű

2013.01.09.
Kép

A bájos Nina Dobrev a Vámpírnaplók című sorozat főhősnőjeként lett egy csapásra világhírű, s vélhetően nők milliói cserélnének...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Szűnni nem akaró köhögés keseríti meg az életét? Nehezen múlik a torokfájása és nem segítenek a patikában kapható szopogatós...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Noha a meteorológusok szerint már csak néhány napot kell várni az idei első hószállingózásra, az otthonainkba egy kis segítséggel...   Tovább »
2012.06.20.
Kép

Egy régi legenda szerint az igazgyöngy a hűség ékköve, amely csökkenti a nő vágyát, s ezáltal a mások iránt érzett vágyát. ...   Tovább »

Korábbi

2010.10.15.
Kép

Alig múlt húsz éves, nevét mégis az egész világ ismeri, és több rajongót tudhat maga mögött, mint a régi idők felpolcolt mellű,...   Tovább »
2011.10.15.
Kép

Az Észak-Írországban született színészt magassága és tehetsége egyaránt a legnagyobbak közé sorolja. Az utóbbi években pályája...   Tovább »
2011.04.29.
Kép

Uma Thurman, Tarantino harcos istennője, a Ponyvaregény ikonja, az egykori modell, két gyermekes családanya és A-kategóriás szupersztár ma...   Tovább »
2011.03.02.
Kép

A kis Natalie-ra 13 évesen figyelt fel a világ a Leon, a profi bájos, ám belevaló kamaszlányaként, Jean Reno méltó partnereként. Most, 17...   Tovább »
2011.03.14.
Kép

Az írek nemzeti kincse Eithne Patricia Ní Bhraonáin néven született az ország észak-nyugati részén, Donegal megyében. Az Orinoco Flow...   Tovább »