Range Rover Evoque SD4 Prestige teszt PDF Nyomtatás E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 
Írta: Aszódi Ádám   
2012. január 22. vasárnap, 17:32

Hófehérke új ruhája. A hét törpe biztosan befér, s talán négy felnőtt is!


Korábban már járt nálunk az Evoque 3ajtós, benzines, fekete, fenevad változata, amit a gyémánthoz hasonlítottam. Akkor azt gondoltam, az a csúcs, s majd a fehérről nehéz lesz jókat írnom. Különösen féltem a belsejétől, hisz’ a szalonmegnyitón ellőttem pár képet a belvilágról, s nem fogott meg. Kuszának gondoltam. Érdekes módon, most a hosszabb próba idején azonnal rabul ejtett. Egyszerűen rájöttem, a fekete unalmas volt, ez pedig sokszínű beltere ellenére roppant harmonikus!

A vicc az, alapvetően nem szeretem a fehér autókat, mert átlagosnak, sokszor cégesnek gondolom külsejüket, ráadásul rengeteg apró részletet elfed a fehér szín, ami metál esetében a formatervező szándéka szerint ránk üvölt. Nos, az Evoque azon kivételes autók egyike, amelyiknek jól áll a fehér! Mi több, szívtipróan jól! Akkorák a sárvédő ívei, hogy még fehérben is jól látszanak. Bátran hajlították az oldalán végigfutó élt, így az is határozottan látszik. Gyönyörű a selyemfényű kopoltyú és küszöbdíszléc. Ravasz az „A” oszlopot amúgy Minisen elrejtő fekete maszkolás. A fehér környezet messziről kiemeli az üvegtetőt (már annak, aki fölé lát). 19’-es kerekei is óriásinak tűnnek, noha a feketén 20’-asok voltak, mégsem tűntek ekkorának, mit tesz az optika!

Mivel decemberi tesztünkben az Evoque sok alaptulajdonságát (jót és rosszat egyaránt) feltártuk, most azokat alapismeretnek tekintve, inkább a két modell (benzines háromajtós és a dízel ötajtós) különbségeire és az esetleges többletfelszerelésre fókuszálunk.

Az első, a motor. Sokkal harmonikusabbnak találtam a dízellel párosítást, mint a benzinessel. Terepen, alacsony fordulaton, de autópályán nyomatékból gyorsítva is üvöltő a különbség a dízel javára. Papíron a benzines 0-100km/h-ra jobban teljesít, de ez az adat leginkább az autós-kártyajátékokban számít, kevésbé életszerű, mint a rugalmasság. A fogyasztásra is jótékony hatással van a dízel, persze mai mércével a 18 liter helyett, „csak 12-14litert eszik”, nem számít követendő példának. Persze a komoly teljesítmény leadáshoz energiát kell bevinni!

Második, a plusz két ajtó. Noha az Evoque ettől nem lesz nagyobb, mégis sokkal jobban kihasználható. Könnyebb a gyereket hátul bekötni, továbbá a rövidebb első ajtó miatt, szűk helyeken könnyebb a kiszállás. Sőt, a biztonsági övért sem kell annyira hátratekeredni, mint a háromajtósban. Szerintem még külső összképe is teljesebb ötajtósként. Nálam, ha milliárdos lennék, csak ez a verzió jönne szóba. Véletlen próbaként, egy ajándék borosüveg pont becuppant az első ajtó zsebébe. Meglehetősen tágas!

Harmadik, az ülések. Nekem az első tesztben szereplő sportülések nem csavarták el a fejem. Nem tartottak jobban, mint ez a mostani, viszont fix fejtámaszuk miatt kevésbé idomultak 190 centis magasságomhoz. Ez utóbbiban normál ülések voltak, állítható fejtámlával, amik engem jobban védtek. Érdemes próbaülést tenni vásárlás előtt, akinek elég magas a sportülés, az egy picit még fiatalosabb belsőt állíthat össze autójának.

Negyedik, a fényszóró. Az első tesztautó is Xenon-os volt, de „csak alap”. A második tesztautó adaptív Xenonnal rendelkezett. Ez felhasználás szempontjából jelentős különbséget takar. Kanyarokban képes néhány fokkal a kanyar irányába elfordulni, ezzel, sokkal jobb megvilágítást biztosítani, mint hagyományos társai. Lassú tempó, vagy index használata mellett, egy külön LED-lámpa is bekapcsol a még jobb bevilágítás érdekében. Ez az opció mindenképpen megéri, jelentős védelmet biztosít sötét fordulókban.

Ötödik, a tolatókamera hiánya. Az első autóban volt, jól működött, sokat segített a lőrés hátsó ablak veszélyeinek kiküszöbölésében. A mostani autó ezt sajnos nélkülözte, az óriáskijelző mindössze annyit írt, veszélyes manőver, legyünk körültekintőek! Aki tolatás közben olvasgat, az inkább tömeg-közlekedjen, vagy fogadjon fel sofőrt! Akadályhoz közelítve azért megjelent a kijelzőn az Evoque grafikája, s mutatta a négy radarszem sugarának elszínezésével, merről érkezik a baj! Ennyi pénzért, ilyen értékű autó (a tesztelt darab extrákkal növelt listaára bruttó 60.000EUR +regadó, mai árfolyamon legalább bruttó 18.000.000HUF+ regadó-nak felel meg) mellett már elvárás a kamera. Amúgy sem a kamera kerül sokba, hanem a beépített gigaátmérőjű kijelző. Az pedig már adott.

Hatodik, a vörös köd. Ezt az Evoque-ot felszerelték az „Adaptive Dynamics” nevű futómű-csomaggal. Mondhatom, parádés! Átvétel után furcsa volt, nagyon kellett figyelnem a sebességhatárokat, mert annyira fickós volt a kis Evoque, hogy egy pillanatnyi figyelmetlenség, s máris a sebességhatárok többszörösével mehettem volna. Figyeltem! Így nem lett baj. Az üzemmód nincs túlhangsúlyozva, csupán az autópálya piktogram és a vörösre váltó műszerfal skálázás mutatják, itt valami más is van. Balga módon, mivel a teszt ideje alatt vagy szállingózott a hó, vagy havas eső hullt alá, nem használtam ezt az opciót, csak a visszaadáskor kapcsoltam rá újra. Akkor esett le, közvetlenebb kormány és futómű reakciókat eredményez. Micsoda kihagyás, mindenképp szeretném ezt az Evoque-ot még visszasírni újabb tesztre!

A „felület-választóhoz” és a méltán híres hajtásrendszerhez kapcsolódóan, a kezdetektől fogva izgatott, mit tud az Evoque terepen? Ezért nem a belváros felé vettem az irányt, hanem „titkos offroad” helyeimen kezdtem vallatni a rendszert. Úgy tűnt, van különbség a menetstabilizáló és a kipörgésgátló, sőt még a gázpedál karakterisztikája között is a választható terepfajták szerint. A kézikönyv a legsúlyosabb elakadás esetére az „aszfalt”, a „hó –és csúszós felület”, a „sár” és a „homok” opciók közül a „sár” választását javasolja a megmeneküléshez. Komoly, agyagos, félig fagyott emelkedőkön is felhajtottam vele. Nem értem be ennyivel!

Elvittem az Evoque-ot egy oktató barátomhoz, hogy igazi terepes tanpályán is számot adhasson tudásáról. A barátom örömmel segített. Így végre, statikus képek helyett, az alábbi videókat is elkészíthettem.

Elsőként, egy kisebb beragadást nézhetünk meg „sár” hajtásprogram használatával, aminek két oka volt: eltömődött az amúgy jól teljesítő Michelin téli gumi mintája, továbbá barátom normálisan használta a gázpedált. Az automata nyúlósan közvetíti az erőt, ha viszont a normálisnál jóval bátrabban lépünk a gázra (terepezéstől kissé idegen módon), akkor kihozza az autót.

Dim lights Embed Embed this video on your site

Második videónk a tanpálya egy részén végighaladva mutatja az Evoque-ot. Az állítható lejtmenet-vezérlő jó dolognak tűnik, de sajnos igazi terepezésre az Evoque-é nem való. Leglassabb állásában is túl gyors. Lejtőre érvén, az átbillenéskor lassan avatkozik közbe. A lejtő aljához érve, furcsa módon még jobban ráfékez, ezzel az Evoque-ot bólintásra készteti. Leérkezéskor amúgy is közel lehet a talaj a kocsi orrához, minek ezt a távolságot bólintással tovább csökkenteni?

Dim lights Embed Embed this video on your site

Összefoglalva oktató barátom hasznos tapasztalatait, bátran írom, az Evoque hasmagassága, sarkaiba tolt kerekei és hajtáslánca alapján még meg is állná a helyét terepen. Amik miatt mégsem javasolt terepjáróként használni: a személyautós kilátás, a kevéssé érezhető kasztni, a nyúlós automata-váltó és a túlzó lejtmenet-vezérlő.

Persze plázába menet jó érzés tudni, ha leszakad az ég, félméteres hó esetén is hazajuthatunk, amennyiben a nyárigumikon autózó és természetesen elakadó zseni autóstársaink nem képeznek további akadályt előttünk!

Visszatérve a különbségek boncolgatásához, elérkeztünk felsorolásunk hetedik, s egyben eddigi autós pályafutásom legfurcsábbikához, a kulcsnélküliséghez. Persze nem a tervezett módon kulcsnélküli! Az első Evoque kulcs nélkül indult, s kulcs nélkül nyíltak és záródtak az ajtajai- amennyiben a kulcs valahol a ruhánkban vagy táskánkban nálunk volt. Nem így a mostani. Papíron kulccsal-azaz távirányítóval nyílik, de kulcs nélkül, azaz gombbal indul. Eddig jó, de mi jön ezután? Meglepetés! Elmesélem, hogyan fedeztem fel. A helyi bolthoz gurulva, csak én ugrottam be, hogy időt nyerjünk, kislányomat s feleségem az Evoque-ban hagytam. Mivel hideg volt odakint, nem állítottam le a motort. A bolt bejáratánál hasított belém a felismerés, te jó Ég, a kulcs a nyakamban fityeg! Azonnal 180 fokos fordulatot vettem, s szedtem a lábaimat az autó felé. Ismerve az asszonyt, aki idegenkedik a modern műszaki dolgoktól, mondhatni lírai beállítottságú, aggódtam, hogy várandós kismamaként a vijjogó és vibráló figyelmeztetések miként hatnak rá ebben az űrautóban. Legnagyobb csodálatomra, békésen vártak rám, az autó motorja járt, figyelmeztetéseknek nyoma sem volt. Csak csodálkozó pillantásukon láttam, hogy náluk minden OK, csupán az én zaklatottságomat nem tudják hová tenni. Nem láttam még ilyet! Az előző Evoque csak a vezető ajtaját kinyitva is azonnal követelte a kulcsot. Ez? Ez nem! Csak a beindításhoz kellett neki! Meglepő. Azon morfondíroztam, meddig távolodhatunk az autótól a kulccsal úgy, hogy annak a motorja még járjon? Az alábbi video tanúsága szerint bármeddig! Király! Dízel autóként, a fedélzeti számítógép előrejelzései alapján akár 500km-t is megtehetünk vele egy húzásra. Mennyire van tőlünk keleti irányban az EU határa? Jóval kevesebbre ennél! Nem folytatom, a video magáért beszél! Ismerve a márka dinamizmusát, hazai képviseletét, biztosra veszem, ezt gyorsan ki fogják javítani. Kíváncsi vagyok, ez csak a tesztautónk sajátja, vagy a többi Evoque is ilyen? Várjuk az értékes hozzászólásokat!

Dim lights Embed Embed this video on your site

Biztonság terén a decemberi megjelenéskor még nem állt rendelkezésre törésteszt eredmény, most ezt mindkét modellre vonatkoztatva közzétesszük: az európai vizsgálat szerint megvan az öt csillag. Az amerikai teszt még most sem ismert.

Ugyancsak biztonsági kérdés, s az előző tesztkor elkerülte a figyelmemet, a hátsó ablaktörlőt különös gonddal s nagy körültekintéssel tervezték. Ilyen alapos munkát még egy autónál sem láttam! Ez igen! A video csak azért lehet unalmas, mert nem én irányítom a kart, az programozottan dolgozik, én csak a működését indítottam be egy „hátsó öblítés” parancs pöccintésével.

Dim lights Embed Embed this video on your site

A kilátásra sokat adtak az autó megtervezésekor. Nagy tükröket kapott, amikkel széles területet belátunk az autó mellett. Apró figyelmesség továbbá a víztaszító oldalablakok alkalmazása.

Milyen a tudatalattink? Érdeklődésünk irányába fordítja tekintetünket. A decemberi tesztben még azt írtam, kevés Evoque fut útjainkon. Ez a mostani darab annyira tetszet, már az első napon is hármat számoltam össze belőle, velem szemben közeledni. Sikere jóval meghaladja a vártat! Megértem.

Amint az első tesztben kifejtettem, ez egy örömautó. Így bárhány hiányossága került is napvilágra, elmondhatom, tesztautó nem okozott nekem még ekkora örömet! Már négykézláb jártam este a fáradtságtól, mégis azon törtem a fejem, hová mehetnék még el az Evoque-kal? Soha nem voltam még ennyire aktív a családi beszerzések kapcsán, bármikor örömmel vetődtem a kulcs után, hogy még egy kilo lisztet hozzak, vagy csupán megnézzem, nyitva van-e még a bolt! Az örömautó ilyen! Vágyunk rá! Minden körülmény között csak azon jár az eszünk, még, még, még vezessünk valahová, akárhová, mindegy csak menjünk!

Az Evoque teli találat! Nem fájt még ennyire tesztautó visszaadása! Remélem, kapok még dízelt tesztre! Ezért az autóért akár még mellényt kötni is megtanulnék! Amolyan angolosat, káró mintásat, tudják!


Tesztautónkat Köszönjük az Autopalce M5 Kft-nek!

Kapcsolódó cikkeink:

Range Rover Evoque 2.0 Si4 Dynamic Plus teszt >>>

Jaguar és Land Rover prémium szalonmegnyitón jártunk >>>

Foto: Aszódi Ádám

Video: Aszódi Ádám

Hozzászólások
Hozzáadás Keresés
paszuly   |2012-01-23 08:03:51
Csodálatos lehet ilyen autót vezetni!Elképesztő, hogy milyen helyekről is ki lehet vele jönni.Teherautónak is becsületére válna,-de hát ezért terepjáró.Érdekes hogy kulcs nélkül is lehet vezetni mindaddig, amíg le nem áll valaki, akkor vége a dalnak.Ha megnyerem a lottó ötöst, biztos veszek magamnak!
forestgump   |2012-01-24 15:35:16
Szép autó, van egyénisége az biztos! Végre valami megtöri az egyhangú (egymásról koppintott) autó formákat.
Hozzászólás
Név:
Email:
 
Tárgy:
 
Gépelje be a képen látható karaktereket.
 
Képeslapküldés

Lepje meg szeretteit egy
szép képeslappal!

Tovább »

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Népszerű

2013.01.09.
Kép

A bájos Nina Dobrev a Vámpírnaplók című sorozat főhősnőjeként lett egy csapásra világhírű, s vélhetően nők milliói cserélnének...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Szűnni nem akaró köhögés keseríti meg az életét? Nehezen múlik a torokfájása és nem segítenek a patikában kapható szopogatós...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Noha a meteorológusok szerint már csak néhány napot kell várni az idei első hószállingózásra, az otthonainkba egy kis segítséggel...   Tovább »
2012.06.20.
Kép

Egy régi legenda szerint az igazgyöngy a hűség ékköve, amely csökkenti a nő vágyát, s ezáltal a mások iránt érzett vágyát. ...   Tovább »

Korábbi

2011.04.29.
Kép

Uma Thurman, Tarantino harcos istennője, a Ponyvaregény ikonja, az egykori modell, két gyermekes családanya és A-kategóriás szupersztár ma...   Tovább »
2011.03.14.
Kép

Az írek nemzeti kincse Eithne Patricia Ní Bhraonáin néven született az ország észak-nyugati részén, Donegal megyében. Az Orinoco Flow...   Tovább »
2011.07.07.
Kép

Graceland, vagyis Elvis Presley otthona az USA egyik legkedveltebb látnivalója. A memphisi birtok, ahol egykor a rock király élt népes...   Tovább »
2014.02.20.
Kép

Kurt Cobain, a punk rock valaha élt legnagyobb királya 47 éves lenne, ha 27 éves korában nem dördül el az a végzetes puskalövés, amely...   Tovább »
2011.04.26.
Kép

Első televíziós fellépése óta - nem véletlenül - Freddie Mercuryhez hasonlítják elementáris erősségű, kristálytiszta hangját. Tabáni...   Tovább »