Spenót, a K-vitamin bomba Nyomtatás
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 
Írta: Ordódy Eszter   
2013. április 14. vasárnap, 00:00

A spenót az egyik leghasznosabb zöldségünk, tekintve, hogy kalória tartalma alacsony, vitamin és antioxidáns tartalma pedig igen magas, ráadásul finom ízének köszönhetően igen sokrétűen felhasználható.

A növény feltehetően Perzsa eredetű, innen került a mórok keze által Spanyolországba, majd a többi európai országba. Hazánkban a XVI. században jelent meg, spinácz néven, de nevezték barátparéjnak, spenátnak és spinácnak is.

A spenót vitaminokban, ásványi anyagokban és antioxidánsokban igen magas, ezért előszeretettel készítik el az anyukák gyermekeiknek többféle formában, illetve szívesen fogyasztják a kismamák, a sportolók, a fogyókúrázok és a zöldségkedvelők. Luteinben gazdag, így jó hatással van a szemre és a látásra, folsav és vastartalma pedig jótékony hatással van a vérszegénységben szenvedőkre. Igen sok K-vitamint tartalmaz, amely fontos szerepet játszik a véralvadásban, és segíti a méregtelenítési folyamatokat, és hatékonyan tisztítja a vastagbelet. Kitűnő antioxidáns, amely rendkívül pozitív hatással van az immunrendszerre. 

A spenót sokrétűen felhasználható. Készíthetünk belőle pikáns leves, igazi, magyaros-fokhagymás főzeléket, pestót, szórhatjuk pizzára, tésztára, rétesbe tölthetjük, zöld házi tésztát varázsolhatunk a segítségével, de fogyaszthatjuk friss salátaként, vagy szendvics díszítő zöldségként is. Mutatós, ízletes, egészséges.

Receptek

1.) Fokhagymás spenót főzelék / leves

Hozzávalók: 50 dkg friss spenót, olaj, liszt, só, 4-5 gerezd fokhagyma, tej
Elkészítés:
1.) A friss spenótot megtisztítjuk, sós vízben puhára pároljuk néhány perc alatt.
2.) Sózzuk, majd fokhagymás fehér rántást készítünk, és besűrítjük vele a főzeléket. Végül botturmix segítségével krémesre mixeljük az egészet.
Ha sűrűbbre készítjük, főzelék lesz belőle, hígabban levesként fogyaszthatjuk.


2.) Spenótos pesto

Hozzávalók: 2-3 marék baba spenót, 1,5 dl olíva olaj, 4 gerezd fokhagyma, reszelt parmezán, 4 szem dió, 1 teáskanál fenyőmag, pici só
Elkészítés:
1.) A hozzávalókat turmixgépben pépesre turmixoljuk, majd forró, sós vízben főtt tésztára tesszük (vagy pirítósra), és azonnal fogyasztjuk.
Befőttes üvegben néhány napig a hűtőben is eláll, de a legjobb azonnal, frissen elhasználni.


2.) Spenótos gyümölcssaláta

Hozzávalók: 1 doboz bébi spenót, 2 narancs, fél fej lila hagyma, olívaolaj
Elkészítés:
1.) A megmosott spenótot összekeverjük a narancsgerezdekkel és a csíkokra vágott lila hagymával, meglocsoljuk az egészet olíva olajjal, és azonnal fogyasztható.

Rukkola, nem csak salátába >>>

Csírába rejtett egészség >>>

Fókuszban a gomba >>>

Sárgarépa, a sokoldalú >>>

Vitamin forrás >>>

Hozzászólások
Hozzáadás Keresés
kacirc  - Zöld csütörtök   |2012-04-04 18:17:07
Régi hagyomány volt , hogy a nagyheti böjtben, Nagypéntek előtt Zöld csütörtökön mindig valami zöldet ettünk,többnyire spenótot,tükörtojással vagy úgynevezett poféznivel,ami kenyér vagy zsemle volt talán tojásban vagy olajban hemperegtetve és kisütve.
Áldott Húsvétot kívánok minden kedves Decens Olvasónak
Hozzászólás
Név:
Email:
 
Tárgy:
 
Gépelje be a képen látható karaktereket.