Suzuki Grand Vitara teszt PDF Nyomtatás E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 
Írta: Aszódi Ádám   
2011. július 03. vasárnap, 20:31

A kettős személyiségű karakter.


Ez az első Suzuki tesztautónk. Még soha nem jártam korábban a Suzuki budaörsi bázisán. Nagyon kellemes csalódást okozott, ajánlom mindenkinek, aki mostanság Suzi vásárlását tervezi. Hatalmas, jól felszerelt, családbarát és bő választékkal bír. A személyzet kedves és figyelmes. Ez az első olyan tesztautónk, amihez a teljes sajtó anyagot két példányban is csatolták, CD-vel kiegészítve, sőt a teljes autós kínálattal is megtoldották. Hiába, az ilyen apróságokon múlik az ember közérzete. Szóval a háttér jó, nézzük magát a terméket.




A Suzuki Vitara, vagy Grand Vitara, hazánkban régóta ismert, és elismert autónak számít. Hírnevét leginkább terepjáró képességével alapozta meg. Tesztünk során földutakat is érintettünk, de alapvetően, a mindennapos, lakott területen, vagy az azokat összekötő épített burkolatú utakon faggattuk.




Az alcímben felvetett rövid sommázás gyakorlati okait vegyük sorra. Miért kettős a személyisége? Mert bármely területet vizsgáljuk, ad is, meg nem is. Magasra teszi a lécet, majd átbújik alatta. Miért karakter? Mert sajátos légkörrel, megjelenéssel rendelkezik, sőt apró hiányosságai adják azt a speciális ízét, amitől igazán egyedi lesz. Kicsit olyan, mint a hozzánk nőtt kabát, amin bár nem minden gomb áll tökéletesen, mégis szeretjük, mert a miénk.




Kezdjük a külsejénél. Az eleje, bátran mondhatjuk, a pofája, marcona. Szúrós szemek, éles rajzolatú, határozott hűtőrács, tagolt lökhárító, jól beépített ködlámpák, és az alsó (műanyag) „has páncél” alkotják. A karaktert erősíti az első sárvédők optikailag jelentős kidomborítása.




Az oldalán folytatva kedves a tükrök formája, elegáns az integrált oldalsó indexlámpa. Egyedi a gépháztető oldalsó végéhez biggyesztett kamu kopoltyú. Szépek a gyári könnyűfém-öntvény felnik, jól állnak rajta a magas oldalfalú félterepes gumik. Egyszerre elegáns és hasznos a hátsó ablakok gyári sötétítése.




Az autó fenekéhez érve, azt kell mondani, kilóg az eddigi felsorolásból. Sajnos semmitmondó és unalmas. Akár egy kis áruszállító furgoné is lehetne. Amíg volt rajta pótkerék, más volt a helyzet, az a terepes mivoltát hangsúlyozta az autónak. Most, hogy ezt elhagyták, lapos űr tátong a helyén.




A funkció is csorbát szenved, hiszen a pótkereküket hátul hordó autók hátsó ajtaja a nagyobb súly miatt oldal irányban nyílik. Ez a megoldás több kompromisszumot is követel, nehéz szűk parkolóhelyeken, garázsokban kinyitni, eső esetén pakolás közben semmit sem véd. A pótkerék sajnos eltűnt, a nyitási konstrukció viszont megmaradt.




Talán a hátsó lámpáknak van egy háromnegyedes oldalnézetük, ami némi szépséget csempész a képbe, erős hasonlóságot mutatva az ugyancsak Grand elnevezésű, de nevében egy indián törzsre is utaló terepjáró hátsó lámpájával.




Az autó neve is kettős, hiszen a Grand szócskát hallva az ember, bálna méretű kocsit vár, s közben az ötajtós, pótkerék nélküli verzió hossza is csupán 4300mm. Ez a mai alsó-középkategóriás ötajtósok átlag hossza.




A felszereltség esetén sincs ez másként. A nálunk járt tesztautó a kínálat csúcsát testesíti meg a maga 8,8 millió Forintos vételárával. Kapunk bőven a luxusból, hisz’ jár hozzá xenon fényszóró, bőr belső, multi kormány, elektromos napfénytető, alu felni, digitális klíma, kulcs nélküli indítás.




Majd megkapjuk mellé a fapadot is: nincs piperetükör-világítás, nincs kesztyűtartó-világítás, nincsenek kivilágítva az ajtópaneleken lévő kezelő gombok sem kivéve a vezető ablakát, ahol az „auto” felirat pislákol magányosan, nincs gerinctámasz, sőt a gyönyörű multi kormány is csak föl-le állítható, a ki-be csúsztatás elmaradt. Ezek nem nagy hibák, csupán apró hiányosságok, amikkel az autójukat szerető tulajok ugyanolyan boldogok lehetnek, mint a Kínai Vízhordó a mesében.




Az autó motorja és váltója is részt vesz ebben a kettős játékban. Erős, nyomatékos, takarékos (7,4 liter/100km) de csupán nyolcszelepes (talán a hosszabb élettartam érdekében), EURO-4 es környezetvédelmi besorolású, és meglepő módon csupán ötsebességes.




A zajszigetelés átlagos, a motor brummogása ugyanúgy behallatszik az utastérbe, mint a közepes állapotú, félterepes gumik surrogása. Némi enyhülést hozhat, ha a napfénytető belső árnyékolóját becsukva tartjuk, persze ilyen esetben a fény kint marad.




A vezetés kellemes, a Vitara a nyugodt tempót támogatja. Kanyarogni, mint amolyan terepjáró nem szeret, dől és csikorog. A csikorgásért persze a futóművön kívül a gumik is okolhatók. Sávváltáskor jobb odafigyelni, mert a tükörházak pont a tükörkép legértékesebb részét takarják.




Terepen elvileg jól használható, has magassága a dízel esetében 19cm, első-hátsó túlnyúlásai rövidek. Osztómű kapcsolója, bár elektronikus, négy féle felhasználás közül enged választani, amiből haladni háromban lehet. A terepezés, sőt a normál vezetés örömét is könnyen elronthatja a pótkerék hiánya. A továbbjutást veszélyezteti.




Az autóhoz adott gumi-tömítő készlet használata nehézkes, erősen korlátozott, környezet szennyező, és nem garantál továbbjutást. Sajnos nem csak a pótkereket, de az emelőt is kispórolták. Pedig terepen az is jól jöhet néha. Furcsa módon kerékkulcs viszont jár az autóhoz. Talán azért, ha defekt esetén csődöt mond a defekt-javító, legalább amíg az assistance-t várjuk, szórakozhassunk kicsit a csavarokkal. Emelő nélkül azért csak legyünk résen, játék közben ügyeljünk arra, egyszerre sose legyen az összes csavar kilazítva, különben orvoshoz is mehetünk a kétszeresére dagadt lábunkkal, miután kedvenc Vitaránk ráhasalt.




Környékünkön az agyag az uralkodó talajtípus. Nyári záport követően, örülve a 4x4-es próba lehetőségének, egy sík, de kissé nyomvályús agyagos útra fordultam. A hajtás tökéletesre vizsgázott, bár az autó az agyag sajátosságai miatt nehezen volt irányítható, több tíz-méteren át keresztben autóztam a nyomvályúk miatt, sőt a beragadás veszélye is komolyan fenyegetett.




Az út keményre taposott volt, s mivel az agyag remek víz-záró, hatalmas esőben is csak a fölső rétege ázik el. Ennek eredményeként a kerék csupán 1cm-re süllyedt a sárba, viszont azt azonnal magára is vette. Így az első teljes kerékfordulatot követően a gumiabroncsok agyaghengerekké alakultak tükörsima felülettel. Az elázott agyag érintkezett az ugyancsak elázott agyaggal. A gumi szerepét vesztette, a tapadás a jégéhez közelített. A tévében és néha reklámfotókon látható tengelyig érő sarazásokat sosem ilyen agyagon végzik.




A Vitara biztonsága átlagos, az európai teszten négy csillagot kapott az ötből, az amerikain pedig az elfogadható minősítést szerezte meg, ami a harmadik a négyből.




A kettősség zavaró, de nem kell, hogy állandósuljon! Jelentősen csökkenthető a kontraszt a felszereltség bővítésével, vagy az árak apasztásával. Amennyiben az autót nem luxusautóként, hanem mindennapi hősként, egyfajta sherpaként vehetnénk, már nem zavarna annyira a belső világítás hiánya, persze a pótkerék akkor is nagyon hiányozna.




Tesztünk során ráleltem az eddigi legjobb napfénytető kapcsolóra. Igazi remekmű, tervezője zsenialitását dicséri. A szokásos megoldás vagy egy forgó kapcsoló, vagy pedig a tipikus három gombból álló csoport. Ilyen esetben egy gomb billent, a második csúsztat, a harmadik pedig zár. Vezetés közben mindig néznem kell melyiket nyomom, s a helyzetet tovább rontja, a gombok csak picit állnak ki a tető síkjából, így a pontos rátaláláshoz is a tekintetem az út helyett a tetőkonzolon pihen. A Vitara esetében ez teljesen máshogy van, az egészet egy tekintélyes horonyba tették, így vezetés közben fel sem pillantva, a kezemet közelítve könnyen betalál az ujjam a gombhoz. Ez bravúros! Jól írtam, a gombhoz, ugyanis a Vitara esetében a három gomb helyett csupán egy intézi a teljes nyitás-zárás ciklust. Vegyük végig! A gombot hátra felé tolva az üvegtető hátra csúszva kinyílik. A gombot előre tolva, bezárul. A ciklus felén túl vagyunk. A gombot ismét előre tolva a tető felbillen. A gombot hátra húzva visszabillen a fémtető síkjába, a ciklus véget ért, ismét a kiindulási zárt állapotban van. Persze a ciklust nem muszáj körbe futtatni, a csúsztatás és billentés funkciók a köztük lévő zárt állapottal teljesen elkülönülnek egymástól, így függetlenül kezelhetők. A Vitara megújításakor, remélem ehhez a remek és pofonegyszerű mechanizmushoz ragaszkodni fog a Suzuki.




Az autó külső méreteit meghazudtoló, igazi „Grand” érzést, csak a hátsó sorban élhetünk át, amennyiben kissé hátradöntjük az üléstámlát. Összességében négy utas kényelmesen utazhat a Vitarában akár hosszabb utakon is.




Kinek fog sok örömet adni a Vitara? Mindazoknak, akik nem a legújabb divathullámokat akarják meglovagolni, hanem sokat adnak a kiforrott műszaki tartalomra, a strapabíró összkerékhajtásra, és a dzsip-es hangulatra.




Tesztautónkat köszönjük a Magyar Suzukinak!


Hozzászólások
Hozzáadás Keresés
Tibor  - Grand Vitara   |2012-03-29 19:48:59
Szép napot !
Nekem, a pótkerekes változat van ( 2008 augusztus) és nagyon szeretem ezt a típust. Báááár tetszik a pótkerék nélküli is.Nem diesel, hanem egy 2l benzines. Csak a fogyasztásával nem vagyok kibékülve. Ha 110-120 km sebességet tudom tartani akkor is 9.9 l a fogyasztásom. Ez az egy ami aggaszt.Ha lehet, küldök képet is az én " szerelmemről ".
Üdvözlettel: Tibor
Aszódi Ádám  - Válasz Tibornak   |2012-03-30 09:14:28
Kedves Tibor,
Örömmel vesszük a képeket, kérem erre az e-mail címre küldje őket:sales@decens.hu
A pótkerék nélkülihez, most vettem észre, a cikkben nem linkeltem be egy fontos cikket: http://www.decens.hu/vissza-a-potkereket-minden-autoba.html
Üdvözlettel:Ádám
Hozzászólás
Név:
Email:
 
Tárgy:
 
Gépelje be a képen látható karaktereket.
 
Képeslapküldés

Lepje meg szeretteit egy
szép képeslappal!

Tovább »

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Népszerű

2013.01.09.
Kép

A bájos Nina Dobrev a Vámpírnaplók című sorozat főhősnőjeként lett egy csapásra világhírű, s vélhetően nők milliói cserélnének...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Szűnni nem akaró köhögés keseríti meg az életét? Nehezen múlik a torokfájása és nem segítenek a patikában kapható szopogatós...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Noha a meteorológusok szerint már csak néhány napot kell várni az idei első hószállingózásra, az otthonainkba egy kis segítséggel...   Tovább »
2012.06.20.
Kép

Egy régi legenda szerint az igazgyöngy a hűség ékköve, amely csökkenti a nő vágyát, s ezáltal a mások iránt érzett vágyát. ...   Tovább »

Korábbi

2011.03.29.
Kép

Robert a nem túl távoli 1986-ban jött világra Londonban, májusban tölti be a 25-öt. Már 15 évesen csatlakozott egy amatőr...   Tovább »
2010.10.15.
Kép

Alig múlt húsz éves, nevét mégis az egész világ ismeri, és több rajongót tudhat maga mögött, mint a régi idők felpolcolt mellű,...   Tovább »
2010.12.02.
Kép

Jacob Blacket mindenki kedveli: a nők a kisfiús mosolya, a férfiak pedig a kőkemény munkával elért izomzata miatt. Az ifjú színész nagyon...   Tovább »
2011.06.21.
Kép

A sármos színész egy ügyvéd szerepével lett híres tizenöt éve, legújabb filmjében, Az igazság árában pedig ismét védőügyvédet...   Tovább »
2011.10.20.
Kép

Ki hinné, hogy a csodálatos Monica már 47 éves? Az olasz lány modellként kezdte, majd színészi pályára lépett, így ismerhette meg a...   Tovább »