Szezonális gumi-csere PDF Nyomtatás E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 
Írta: Aszódi Ádám - Kacsó Dániel (Continental)   
2011. március 24. csütörtök, 12:36
Tartalomjegyzék
Szezonális gumi-csere
2. oldal
Minden oldal

Itt a tavasz, megérkezett. Nagy valószínűséggel hó már csak ősszel várható, és mínuszok is egyre kevésbé. Ahogy a hótaposónkat és bakancsunkat is félre tesszük a következő téli szezonra, úgy kell eljárnunk autógumijaink esetében is.



A gumisnál tett látogatásunk előtt célszerű lemosatni az egész autót, beleértve a gumikat is. Leszerelés után, ha a gumi tiszta, már csak az apró kövecskéket tanácsos kipiszkálni a mintaárkokból. Amennyiben a gumisnál tároljuk a téli gumikat a következő szezonig, nincs több teendőnk. Amennyiben magunk oldjuk meg a tárolást, úgy igyekezzünk sötét, száraz, és nem túl meleg helyet választani. A gumikat semmiképp se érje direkt napfény. Csak gumi eltárolása esetén ne helyezzük őket egymásra, mert a legalsóra már komoly súly nehezedhet.

Komplett kerék eltárolása esetén egymásra is fektethetjük őket, persze a legjobb a külön történő elhelyezés. Állítva tárolás esetén célszerű kéthetente pár fokot forgatni az abroncsokon. Nézzük mit tehetünk a téli gumik helyére. Aki már rendelkezik nyári abronccsal, felhelyezés előtt vizsgálja meg, látszik-e rajta bármi külső sérülés. Ilyenkor sokkal jobban szemügyre vehetők a gumik, mint már az autóra szerelve. Nézzük végig a futófelületet, a minták közé szorult kavicsokat, esetleg éles tárgyakat távolítsuk el, majd simítsuk végig tenyerünkkel a teljes futófelületet és az oldalfalakat egyenetlenségeket keresve. Amennyiben mindent rendbe találunk, mehetünk a gumishoz felszereltetni a gumikat. Komplett nyári kerék esetén az előbb vázolt folyamatot végezzük, de felhúzatás helyett, csak ellenőrző centírozásra vigyük kerekünket a gumisunkhoz. Használat közben ugyanis néha a súlyok lepotyoghatnak, a használatból eredő kopás miatt pedig megváltozhat a gumi súlyeloszlása. Abban az esetben, ha már túl kopott a nyári gumink, vagy elérte az ötéves életkort, cseréljük le.

Az új gumi kiválasztásakor ne csak az árra figyeljünk, ugyanis egy zajos, vagy rázós, rosszabb esetben kevésbé tapadó gumiabronccsal a használat közben a rossz tulajdonságaival nap-mint nap szembesülve, már csak halovány emlék lesz az a pár ezer forint okozta öröm, amit a vételekor éltünk át spórolásunk kapcsán. Spórolni akkor érdemes, ha már megvan a megfelelő márka és típus. Az adott típusra vonatkozó árakat már érdemes több kereskedés ajánlatai alapján összevetni. A kiválasztásban segítséget jelenthet az autós újságok és internetes magazinok hasábjain évről-évre, rendre megjelenő tesztek elolvasása. Gyakorta a gyártók saját maguk is közzé teszik néhány tesztben elért eredményüket. Figyeljünk, hasznos teszt alatt külső cég, szaksajtó, autóklub által végzett tesztet értsünk, és ne egy viszonyszámot az elődhöz képest, mert bár nagyon jól hangzik az elődmodellhez képest elért X%-os javulás, de önmagában az abroncs elhelyezkedéséről a piaci mezőnyben semmit sem árul el. Amennyiben az elődmodell részt vett korábbi összehasonlító tesztben, az már adhat némi támpontot. Fontos azonban tisztában lennünk azzal is, hogy egy teszt minél frissebb, annál hűebben tükrözi az aktuális helyzetet, ugyanis egy minta akár tízéves piaci szereplése alatt a gyártó folyamatos fejlesztéseket végezhet a gumikeveréken, a gyártósoron, amik jelentős befolyással bírhatnak a gumi teljesítményére. Ilyenkor kötelező megjelölni, a teszt eredményei pontosan mikori gyártástól érvényesek. A minta hiába azonos, a megadott idő előtt akár csak egy héttel gyártott gumira már nem érvényesek az aktuális teszt eredményei.

Tesztek nélkül is általánosságban igaz, minél nevesebb egy gyártó, annál jobban bízhatunk legújabb fejlesztésű termékeiben, garanciális hátterében, és utánpótlási lehetőségekben. Gondoljunk csak bele, a kátyúk, üvegek, cserepek, szúrós, hegyes, éles tárgyak által okozott sérülések gyakorta javíthatatlan sérülést okozhatnak az abroncsnak. Amennyiben már többet futottak, mint 1.000km, tilos csak egy darabot cserélni, mindenképp párban cseréljünk. Biztos utánpótlás háttér esetében nyugodtak lehetünk, fogunk kapni 2darabot az adott mintából. Olcsó, ismeretlen gyártó esetében ez a védelem hiányozhat, s bár a törvény megengedi személyautók esetében is a tengelyenként eltérő mintázatot, azt ép eszű ember jó szívvel nem tudja javasolni, tehát a 2 darab helyett rögtön 4 darabot kell vennünk az olcsóbból. Akkor melyik is volt az olcsóbb? A gumin múlik minden. Biztonság, haladás, fékezés, kanyarodás. Mit sem ér a másfél milliós hifi, ha a silány gumik miatt az egyik kanyarban fára akasztjuk. Ott már nem fog olyan nagyot szólni a mélynyomó! Pedig a hifi árának csak a töredéke az árkülönbség, a magyar piacon kapható legolcsóbb és legdrágább gumik között! Gondolkodjunk tehát! Nyári guminak olyat érdemes választani, ami elsősorban jó esőguminak számít. A legtöbb gyártó a száraz feladatokkal jól megbirkózik, a szó szerinti vízválasztó, a vizes körülmények közt mutatott tulajdonságok optimalizálása. Itt is érdemes súlyozni, a legfontosabb a fékezés, utána szorosan a kanyarvételi tulajdonságok következnek, legvégül pedig a vonóerő.

Általánosan az előbbi felsorolástól függetlenül alapkérdés a vízre-úszással szembeni ellenállás. Magyarra fordítva, a gumi minél ellenállóbb az aquaplaninggal szemben, annál magasabb sebességnél engedi csak a vizet a futófelület és az útburkolat közé. Addig csak a futófelületi „pogácsák” közti árkokban lehet víz. Amint az abroncs felúszik, az autó viselkedése drámaian megváltozik, és irányíthatóság szempontjából a jégen autózáshoz válik hasonlatossá. Ki gondol erre nyári záporba futva 130km/h-nál az autópálya belső sávjában túrva a többieket. Pedig télen a jégen, csak önkéntes donorok és kamikaze kadétok tesznek ilyet. Szóval vigyázzunk, az autónk és annak alkatrészei köztük a gumijai is mind jobban tudják a fizikát mint mi magunk! Az új nyári gumik kiválasztásához nyújt, megbízható lehetőséget a most bemutatott Continental és Semperit abroncsok új típusa. 


A biztonságos és környezetbarát új ContiEcoContact™ 5


- Egy innovatív fejlesztésű gumiabroncs rövid fékúttal és alacsony gördülési ellenállással

- A csúcstechnológiát képviselő mintázati kialakítás jelentősen hozzájárul a fejlesztési célok eléréséhez

- Kompakt-, közép- és felső kategóriás autók számára egyaránt megfelelő

Az abroncsfejlesztésben állandóan visszatérő probléma a száraz és vizes útfelületen nyújtott fékteljesítmény és az alacsony gördülési ellenállás kombinálásának konfliktusa. Európa vezető abroncsgyártója, a Continental, az új ContiEcoContact™ 5 abroncsával bravúrosan vágta át ezt a gordiuszi csomót. Ehhez viszont a fejlesztőmérnököknek szinte minden alkotóelemnél – például a karkasz-szerkezetben, az alapanyag-összetételben, az övkontúr és a mintázat terén – áttörést kellett elérniük, hogy az elődabroncs teljesítményét jelentősen javítani tudják. A gördülési ellenállást például közel 20%-kal sikerült csökkenteni, a futásteljesítményt pedig 12%-kal növelni, mindezt úgy, hogy közben a vizes útfelületen mért fékút is lerövidült. Az új ContiEcoContact™ 5 abronccsal szerelt gépjárművek, a korábbi abroncsmodelleken futó társaikkal szemben több, mint 3%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak. A gördülési ellenállás az abroncs összenyomódása és az eredeti alak visszanyerése közben keletkezik. A fejlesztések egyik legnagyobb dilemmája, hogy ha ezt a rugalmasságot csökkentik, akkor az hatással van az abroncs biztonsági tulajdonságaira is. Ugyanis a vizes útfelületen nyújtott fékút hossza, a kezelhetőség és a gördülési ellenállás egyaránt a mintázati kialakítás függvénye; az alapanyag összetétel pedig mind a gördülési ellenállásra, mind a vizes fékút hosszára is kihat; az abroncs övkontúrja mindezen túl a futásteljesítményt is befolyásolja. Az új Continental abroncs tulajdonságait úgy alakították ki, hogy az összteljesítménye jelentősen növekedjen és a vezetési jellemzői még kiegyensúlyozottabbak legyenek.

A kialakítás

A mérnökök az új ContiEcoContact™ 5 fejlesztésekor az alacsony gördülési ellenállást a gumiabroncs összenyomódásának 6%-os mérséklésével kívánták elérni. A megoldást az oldalfal és a peremterület (amellyel az abroncs felfekszik a keréktárcsára) átalakításában látták. Fontos szempont volt, hogy az abroncs kezelhetősége ne romoljon, azaz vészhelyzetekben gyors és pontos irányíthatóságot tegyen lehetővé. A mérnökök az abroncs peremét új, keményebb alapanyagból alakították ki, amely így sokkal erősebb és ellenállóbb lett. Ezt az új összetételű, szilárd anyagot az abroncs oldalfalánál is alkalmazták, és ez vékonyabb falkialakítást – és így kisebb összsúlyt – tett lehetővé. Ennek a mélyreható új kialakításnak, valamint az egyes részek tökéletes összhangjának köszönhetően az abroncs rugózása az oldalfalnál sokkal optimálisabb lett, miközben megmaradtak a rendkívül kedvező kezelhetőségi tulajdonságai is.

Az alapanyag-összetétel

Egy modern személygépjármű-gumiabroncs számos tulajdonságát az alapanyag-összetétel határozza meg. Ezek közül az egyik legfontosabb a vizes útfelületen nyújtott tapadás. A tapadás és a gördülési ellenállás viszont egymás ellen ható tulajdonságok. A Continental vegyészeit dicséri, hogy sikerült olyan alapanyag-keveréket megalkotniuk, amely egyszerre csökkenti az új ContiEcoContact™ 5 gördülési ellenállását 5%-kal, és mérsékli az abroncs fékútját is. Az új abroncs alapanyagában használt innovatív polimer láncok még erősebb kölcsönhatásba kerülnek a szilikával. Ez a formula mérsékli a kémiai összetevők mozgását az abroncs anyagkeverékében, ugyanakkor növeli a tapadást vizes útfelületen. Ennek eredményeképpen a fejlesztők az alapanyag-keverékből adódó gördülési ellenállást sikeresen csökkentették, ugyanakkor az előző kivitelhez képest jelentősen lerövidítették az abroncs fékútját is.

A kontúrvonalak

A gördülési ellenállással vívott küzdelemben a mérnökök nagy figyelmet szenteltek az abroncs felfekvési felületére is. A gördülési ellenállás csökkenésével az abroncs futásteljesítménye – műszaki szempontból a kopásállósága – növekszik. A Continental fejlesztői rendkívül lapos övkontúrt, és egy kifejezetten ehhez igazított mintázatimélység-elosztást dolgoztak ki. Ez mérsékli az övszerkezet mozgását, és ezáltal csökkenti az oldal- és hosszirányú kúszást is. mindez további 3%-kal szorítja le a gördülési ellenállást, és 12%-kal növeli a futásteljesítményt.

A mintázat

Az abroncs futófelületi kialakítása szintén hatással van a gördülési ellenállásra és a vizes útfelületen leadott fékteljesítményre. Itt a mérnököknek azzal a kihívással kellett szembenézniük, hogy miként lehet tovább csökkenteni az abroncs mintázatának a deformálódását a felfekvési területen. Az eredmény elérése érdekében rendkívül vékony lamellákat integráltak a mintázati blokkokba. Ezek a lamellák vizes útfelületen úgy működnek, mint az ablaktörlő lapátok: megtörik a víz filmrétegét az útfelületen, így rövid és biztonságos fékutat biztosítanak. A lamellák rendkívül finom kialakításuknak köszönhetően megakadályozzák, hogy vezetés közben a mintázati blokkok összenyomódjanak, és energiaveszteség következzen be. Ugyanakkor a blokkokon található kapaszkodóélek stabilak maradnak, így sokkal nagyobb fékenergiát tudnak továbbítani. Mindez az alacsony gördülési ellenállás egy újabb előfeltétele.

Biztonságos fékezés alacsony gördülési ellenállással

A különböző fejlesztési elemek kombinációjának köszönhetően az új ContiEcoContact™ 5 kivételesen alacsony gördülési ellenállást garantál, ugyanakkor a biztonsági tulajdonságai is egyedülállóak. Az abroncs gördülési ellenállása közel 20%-kal csökkent, a futásteljesítménye 12%-kal nőtt, és a szintén népszerű elődjére jellemző rendkívül rövid fékút tovább mérséklődött. A Continental mérnökeinek ezzel az abronccsal sikerült bebizonyítaniuk azt, hogy a jelenlegi közfelfogás ellenére a fejlesztési ellentmondások feloldása igenis lehetséges. Az új ContiEcoContact™ 5 abroncsban egyesülnek a hagyományos értékek, a gazdaságosságot megteremtő alacsony üzemanyag-fogyasztás és a különlegesen rövid fékút. A ContiEcoContact™ család legújabb tagja 2011 tavaszától már elérhető a kereskedésekben. Az abroncs a bevezetésekor 14-16 colos keréktárcsa átmérővel, és egészen 300 km/h sebességhatárig terjedő sebességindexekkel jelenik meg.

Méretválaszték:

70-65-ös széria:

165/70 R 14 T

185/65 R 15 H

195/65 R 15 95 H XL

195/65 R 15 V

205/65 R 15 W XL

60-as széria:

185/60 R 15 84 T

185/60 R 15 H XL

195/60 R 15 H

55-50-es széria:

195/55 R 15 V

205/55 R 16 H XL / V XL

205/55 R 16 W XL

215/55 R 16 W XL

225/55 R 16 Y XL

195/50 R 15 V


A Continental a 2010-ben elért több mint 25,5 milliárd eurós forgalmával, egyike a világ legnagyobb autóipari beszállítóinak. A vállalat a gumiabroncsaival, a fékrendszerekkel, a futómű és hajtástechnikai elemekkel, az adatátviteli megoldásaival, a járműelektronikákkal és technikai elasztomerekkel elősegíti a biztonságosabb közlekedést, és hatékonyan hozzájárul a környezetvédelemhez. Ugyanakkor meghatározó partnere az autóiparnak a kommunikációs rendszerek fejlesztésében is. Jelenleg megközelítőleg 149.000 alkalmazottat foglalkoztat 46 országban.
További információ >>>

A Continental Európa piacvezetője a személy- és kishaszongépjármű-abroncsok területén. A futószalagokról legördülő új autók több mint 30%-a is Continental abroncsokon hagyja el a gyárak területét Európában. A gumiabroncs üzletág Hivatalos Támogatója a 2014 FIFA World Cup™-nak, melynek Brazília ad otthont.

További információt >>>



Hozzászólások
Hozzáadás Keresés
Hozzászólás
Név:
Email:
 
Tárgy:
 
Gépelje be a képen látható karaktereket.
 
Képeslapküldés

Lepje meg szeretteit egy
szép képeslappal!

Tovább »

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Népszerű

2013.01.09.
Kép

A bájos Nina Dobrev a Vámpírnaplók című sorozat főhősnőjeként lett egy csapásra világhírű, s vélhetően nők milliói cserélnének...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Szűnni nem akaró köhögés keseríti meg az életét? Nehezen múlik a torokfájása és nem segítenek a patikában kapható szopogatós...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Noha a meteorológusok szerint már csak néhány napot kell várni az idei első hószállingózásra, az otthonainkba egy kis segítséggel...   Tovább »
2012.06.20.
Kép

Egy régi legenda szerint az igazgyöngy a hűség ékköve, amely csökkenti a nő vágyát, s ezáltal a mások iránt érzett vágyát. ...   Tovább »

Korábbi

2011.04.26.
Kép

Első televíziós fellépése óta - nem véletlenül - Freddie Mercuryhez hasonlítják elementáris erősségű, kristálytiszta hangját. Tabáni...   Tovább »
2011.05.15.
Kép

A híres francia énekesnő 1991 óta a neves francia divatház, a Chanel arca, és úgy tűnik, Karl Lagerfeld nem is akar megválni baba arcú...   Tovább »
2012.05.06.
Kép

Paul Wesley egy csapásra vált világsztárrá a Vámpírnaplók szédületes sikerének köszönhetően. Mára lányok, asszonyok milliói követik...   Tovább »
2012.02.24.
Kép

Ki ne emlékezne a copfos kislányra az E. T.-ből? Az anyai részről félig magyar Drew hétévesen lett sztár, de színészi pályafutását...   Tovább »
2011.03.20.
Kép

Az idei év eddig az Oscar-díj jegyében telt a sármos színész számára: jelölést kapott a legjobb férfi főszereplő kategóriában, és ő...   Tovább »