Toyota HSD rendszerek Aurisban és Priusban PDF Nyomtatás E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 
Írta: Toyota   
2011. október 14. péntek, 09:00

Az Aurisban és a Priusban is használt HSD ismertetése

  • Teljes hibrid, soros-párhuzamos felépítésű rendszer – az egyetlen teljes hibrid hajtáslánc a tömegmobilitás piacán
  • A részegységek 90 százalékának áttervezésével könnyebb, kompaktabb és hatékonyabb lett a hibridrendszer
  • A teljesítmény 22 százalékkal 136 lóerőre nőtt
  • A fogyasztás 9 százalékkal csökkent, 3,9 l/100 km – azaz egy városi kisautó fogyasztása




  • Nagyon adóhatékony CO2 emisszió, mindössze 89 g/km, a csökkenés mértéke 14 százalék
  • Új, 1,8 literes VVT-i Atkinson ciklusú benzinmotor hűtött kipufogógáz visszavezetéssel (EGR)
  • Nőtt az akkumulátorok kimenő teljesítménye


Az új Toyota Priusban megtalálható, új generációs Hibrid Szinergia Hajtás® rendszer a többszörösen díjnyertes verzió alaposan átdolgozott változata. A hibrid hajtáslánc részegységeinek mintegy 90 százalékát módosítottuk annak érdekében, hogy könnyebb, kisebb rendszer jöjjön létre, ugyanakkor koncentráltunk a teljesítmény javítására, a jobb működésre hideg időben, a valós körülmények közötti fogyasztás csökkentésére és a széndioxid-kibocsátás példa nélküli mértékű mérséklésére.


A rendszer teljesítménye 22 százalékkal gyarapodott, 110 lóerős helyett 136 lóerős. Ez a teljesítmény összevethető egy hagyományos, 2,0 literes benzinmotorral felszerelt járműével. Az új Prius 0-ról 100 km/órás sebességre 10,4 másodperc alatt képes felgyorsulni – ez 0,5 másodperccel kedvezőbb a jelenlegi modellénél -, míg a végsebesség 180 km/óra.


Az átlagos fogyasztás értéke ugyanakkor 9 százalékkal csökkent. A nagyobb, 1,8 literes motor alkalmazása lehetővé tette, hogy nagy sebességű haladásnál alacsonyabb legyen a motor fordulatszáma, s ezáltal 12 százalékkal javul a hosszabb utakon elérhető fogyasztást.

Alap üzemmódban működve az új Prius átlagfogyasztása az európai homologizációs ciklus szerint mérve mindössze 3,9 l/100 km. A Toyota teljes hibrid hajtáslánccal szerelt modellje az egyetlen családi autó, amely a kisautók fogyasztását képes ötvözni a mintegy 1.150 km-es hatótávolsággal. Ez a hatótávolság körülbelül 150 km-rel több, mint a kifutó modellé, pedig az üzemanyagtartály mérete azonos.


Az új Prius teljesíti az Euro-5-ös emissziós normákat, s várhatóan megfelel az Euro VI-os előírásoknak is. Mivel a piacon a legcsekélyebb CO2 kibocsátású (csupán 89 g/km) benzinmotoros autó – s ezt az értéket egyetlen más családi kocsi sem képes megközelíteni –, a Toyota teljes hibrid rendszere jelentős adóelőnyöket kínál a vásárlóknak számos európai piacon.


Sőt, amikor a Prius a különleges, kapcsolható EV üzemmódban halad, akkor zéró széndioxid és NOx kibocsátással is mehet legfeljebb két kilométeren át, s legfeljebb 50 km/órás sebességgel.


A Hibrid Szinergia Hajtás® rendszer felépítése

Az új Prius teljes hibrid, azaz a soros/párhuzamos hajtáslánc felépítésének minden előnyét kínálja. A vetélytárs enyhe hibridmodellek jelenleg párhuzamos rendszerkonfigurációval működnek.


A párhuzamos hibridrendszerben lévő kiegészítő villanymotor csak gyorsítás közben növeli a benzinmotor teljesítményét. A benzines és a villanymotor mindig párhuzamosan működnek, és egymástól függetlenül nem képesek a kerekeket hajtani. Igaz, hogy egy ilyen rendszerhez kisebb és könnyebb akkumulátor is elegendő, ám soha nem valósul meg a nagyon takarékos, nulla emissziójú üzemmód, amikor a teljes hibrid pusztán villanymotorja segítségével halad.


Szintén léteznek soros hibridek is, amelyben a kerekeket csak a villanymotor hajtja, s a benzinmotor ettől függetlenül működve pusztán az akkumulátorok szükség szerinti töltését végzi. Igaz, hogy így minimalizálhatók az emissziók, de a soros hibridnek nagyobb és nehezebb akkumulátorra van szüksége, s nem képes a teljes hibrid nagy teljesítményét és nagy sebességű utazótempóját megvalósítani.

A benzines és elektromos üzemmódban, illetve a kettő kombinációjával egyaránt működni képes Hibrid Szinergia Hajtás® a Priusban egyszerre ötvözi a soros hibridek energiatakarékosságát és a párhuzamos teljesítmény terén nyújtott előnyeit. A Toyota teljes hibridje ezért lenyűgöző, lendületes gyorsításra képes, figyelemre méltóan csöndes a működése, ugyanakkor a kategória legkedvezőbb üzemanyag-fogyasztása és a lehető legkisebb emisszió is jellemző rá.


Az új generációs Hibrid Szinergia Hajtás® soros/párhuzamos, teljes hibrid rendszerében egy 1,8 literes benzinmotor, egy erős villanymotor, egy generátor, egy nagy teljesítményű akkumulátor, egy teljesítményszabályozó egység és egy, a benzines és elektromotortól érkező nyomaték elosztását végző bolygóművet működtető teljesítmény elosztó egység van.


A Hibrid Szinergia Hajtás® sikeres installációja a Prius elsőkerékhajtású padlólemezére azért volt sikeres, mert a villanymotor, a generátor és a teljesítményelosztó egység mind egyetlen, kis tömegű és nagyon kompakt méretű váltóházban kapott helyet, amely nagyjából akkora is, mint egy hagyományos váltómű. Maga az új hajtómű is kisebb, könnyebb, s 10-20 százalékkal kevesebb energiaveszteség jellemzi.


Lassulás vagy fékezés közben a villanymotor nagy teljesítményű generátorként működve hajtja végre az energiavisszanyerő fékezést. Az egység azzal optimalizálja a Hibrid Szinergia Hajtás® rendszerének energiafolyamatait, hogy a különben hőként veszendőbe menő kinetikus energiát elektromos energiává alakítva tárolja a nagy teljesítményű akkumulátorban.


1,8 literes Atkinson ciklusú motor

Az új, kis tömegű és nagyon kompakt, 98 lóerős, négyhengeres, 1.798 cm3-as, Atkinson ciklusú benzinmotor váltja fel a jelenlegi Prius 1,5 literes erőforrását. A motor legnagyobb teljesítménye így 27 százalékkal, míg nyomatéka 23 százalékkal nőtt.


Úgy tűnhet, hogy a fogyasztás minimalizálását célzó teljes hibridrendszerbe szerelt nagyobb és erősebb benzinmotor éppen növeli a fogyasztást, ám az új egység nagyobb lökettérfogata valójában lehetővé teszi, hogy egyenletes terhelés mellett nagyobb hatékonysággal működjön.


Az új benzinmotor 142 newtonméter nyomatékot ad le 4.000 percenkénti főtengelyfordulatnál és 32 Nm-rel többet (korábbinál alacsonyabb – 2.470 helyett 2.180-as fordulatszámnál), s 120 km/órás sebességnél egyrészt csöndesebben fut, másrészt mintegy 12 százalékkal kisebb a fogyasztás.


A hagyományos, négyütemű benzinmotoroknál olykor elkerülhetetlen, hogy dúsított keverékkel hűtsék le a kipufogógázokat annak érdekében, hogy meggátolják a katalizátorok károsodását, ezáltal a hatásfok jelentősen csökken. Mivel egy Atkinson ciklusú motorban a szívószelepek későn zárnak, a sűrítés késleltetett. Ez kisebb kompresszió mellett nagy expanziós arányt teremt, csökkenti a szívási és kipufogási veszteségeket, illetve hatékonyabban alakítja az égési energiát motorteljesítménnyé. Mindennek eredményeként a kipufogógáz hőmérséklete kisebb lesz, mint egy hagyományos benzinmotorban.


Az EGR rendszer – 880-ról 150 Celsius fokra – hűtött kipufogógázt vezet vissza a szívórendszerbe, azaz tovább mérsékli a motor üzemi hőmérsékletét, ugyanakkor a szívóoldali vákuum nyomásának mérséklése révén csökkenti a szívási veszteségeket.


Az Atkinson ciklus és a hűtött EGR rendszer együttes alkalmazása minimálisra csökkenti annak az esélyét, hogy „dúsított” üzemanyag keverékkel kelljen megvédeni a katalizátort a túlhevülés okozta károktól. Így javul a fogyasztás és csökken az emisszió.


A fogyasztást hideg időben és az utastér kényelmét egyaránt javítja az új motorhővezérlő rendszer, amelyben hulladékhő-visszanyerő rendszer és elektromos vízpumpa van. A mechanikus veszteségek csökkentése érdekében elektromotor váltja fel a vízpumpa szíjhajtását. Az elektromos vízpumpa alkalmazása nemcsak sokkal precízebben szabályozza a hűtőfolyadék áramlását, de azt is lehetővé teszi, hogy a klímaberendezés a benzinmotor működése nélkül is dolgozhasson, s ez is hozzájárul a nagyobb hatékonysághoz.


A hulladékhő-visszanyerő rendszer a kipufogóleömlőbe szerelt szelepen át a kipufogógáz hőjét visszavezeti, hogy hidegindításkor a hűtőfolyadék hamarabb felmelegedjen. Amellett, hogy így hamarabb fűthető fel az utastér is, a rendszer a motor bemelegedési idejének jelentős lerövidítésével fokozza a hibrid rendszer hatékonyságát, csökkenti a fogyasztást. Előny továbbá, hogy a benzinmotor így hamarabb leállhat menet közben, s hideg időben is gyakrabban kapcsolhat át tisztán elektromos üzemmódra.


Az új 1,8 literes benzinmotorban számos újítást vezettünk be a fogyasztás és az emisszió mérséklése, illetve a teljesítmény fokozása érdekében. A VVT-i (intelligensen változó szelepvezérlés) technológia a teljes fordulatszám-tartományban javítja a motor gázreakcióit, mert mindig a körülményekhez igazítja a szívó-, és kipufogó oldali szelepek nyitását. Amellett, hogy ezzel növeli a nyomatékot, a rendszer csökkenti a károsanyag-kibocsátást, és javítja a fogyasztást.


Az új motorban görgős szelephimbák mozgatják a szelepeket, a műgyanta szívócsőben optimalizáltuk az áramlásokat, és 12 lyukú, hosszú, jobban porlasztó injektorokat alkalmaztunk. A vékony és az égéstérbe jobban benyúló gyújtógyertyák csökkentik a kopogásos égés esélyét, a kisebb feszítésű dugattyúgyűrűk, a kisebb súrlódás a dugattyúköpenyen, a dugattyúhűtő olajsugár és az SUS kipufogóleömlő tovább javítják a motor hatékonyságát. Ezek a modern technológiák együtt fokozzák a hajtómű teljesítményét, s közben a fogyasztás mellett az emissziót is csökkentik.


Az ultra alacsony Zaj, Vibráció és Nyersesség (NVH) jellemzők a Hibrid Szinergia Hajtás® egyik legfontosabb erénye, s külön figyelmet fordítottunk a motorzajok és vibrációk csökkentésére. A motoralkatrészek, köztük a blokk és a forgattyúsház merevségét gondos számítógépes tervezés során optimalizáltuk. A nagyon merev, bordázott alumínium szelepfedél is csökkenti a tömeget, miközben mérsékli a zajt és a vibrációkat.


Maga a motor négypontos felfogatási rendszeren nyugszik, amelynek gumibakjait is a zajok és a vibrációs elnyelésére alakítottuk ki. A kétlépcsős, dinamikus csillapítót a motortartóba integráltuk, hogy tovább mérsékelje a keletkező zajokat és rezgéseket, illetve csökkentse a motor indításakor és leállításakor fellépő rántást.


Hibrid hajtáslánc

A Hibrid Szinergia Hajtás® rendszer lényege, hogy a villanymotor, a generátor és a teljesítményelosztó egység mind egyetlen kis tömegű és nagyon kompakt méretű váltóházban kapott helyet, amely nagyjából akkora, mint egy hagyományos váltómű.


A teljes hibridrendszer váltóművét Shift-by-Wire technológia vezérli, amelyben elektronikus előválasztókar működik. Magát a kart úgy alakítottuk ki, hogy mindig visszatérjen az alaphelyzetbe, s a váltó aktuális helyzetét a vezető előtti műszeregységből lehet leolvasni.


A váltókar mellett van a rögzítőfék kapcsolója beépített visszajelző fénnyel, ezzel lehet aktiválni vagy kikapcsolni a váltómechanizmusban lévő rögzítőféket. A rögzítőfék automatikusan kikapcsol, amikor a kocsi elindul, és automatikusan bekapcsol, ha az autót leállítják.


Az új váltóműben olyan új, multi-funkciós, magas fokú mechanikus integrációval bíró fogaskerék-sorozat és villanymotor lassítóáttétel van, amely 12,5 mm-rel rövidebb és 20 kg-mal könnyebb, mint az előd.


Számos új megoldást alkalmaztunk annak érdekében, hogy csökkentsük a részegységek zaját, illetve az energiaveszteség 10-20 százalékos visszaszorítása révén tovább fokozzuk a hibrid hajtáslánc hatékonyságát. A nagyon fejlett, belső fogaskerék megmunkáló folyamat révén nő a bolygóműm precizitása, s ez minimalizálja a váltómű zaját. Átformáltuk a kenési rendszert is, hogy kisebb legyen az ellenállás, s hogy csökkenjen az egység alkatrészeinek súrlódása. Utóbbiban szerepe van annak is, hogy a kúpos csapágyakat golyóscsapágyakkal váltottuk fel.


60 kW-os villanymotor

A nagy teljesítményű, állandó mágneses, 60 kW-os szinkronmotor a benzinmotorral együttműködve javítja a gyorsulást, illetve akár egymaga is hajthatja a kerekeket, amikor a Prius EV üzemmódban működik. Az energiavisszanyerő fékezés során a villanymotor nagy teljesítményű generátorként működve elektromos árammá alakítja a mozgási energiát, és tölti vele a nagyfeszültségű akkumulátort.


A 0 és 13.000 percenkénti fordulatszám között maximális 207 Nm nyomatékot előállító villanymotor könnyebb, mint a kifutó modellé, ugyanakkor 20 százalékkal nagyobb a teljesítménye, s erősebb a mild hibridekben alkalmazott villanymotoroknál is. Ezt a motor maximális fordulatszámának több mint kétszeresére emelésével, illetve az erőátviteli egységben lévő új lassító áttétellel növelt nyomaték kombinációjával értük el.


A villanymotor már nem vízhűtéses, a maximális feszültséget 500-ról 650 voltra növeltük. Ám normál vezetési körülmények között – hacsak nincs szükség maximális teljesítményre – a villanymotor a hatékonyság növelése érdekében nem megemelt feszültségen működik.


Generátor

Hasonlóan a villanymotorhoz, a generátor is váltóáramú szinkronos típusú. A 42 kW teljesítményű generátor számos feladatot lát el a Hibrid Szinergia Hajtás® rendszerében.


Mivel a rendszerben nincsen indítómotor, a generátor indítja be a benzinmotort. Normál vezetési körülmények között a benzinmotor teljesítménye a rendszer aktuális igényeinek megfelelően hajtja a kerekeket és a generátoron, illetve a teljesítményszabályozó egységen (PCU) keresztül hajtja a villanymotort, és ezzel párhuzamosan tölti a nagyfeszültségű akkumulátort. Sőt, a hibridrendszer üzemanyag-hatékonyságának maximalizálása érdekében a generátor szabályozza a benzinmotor fordulatszámát is.


Amikor a hibridrendszernek nincs szüksége arra, hogy működjön, a generátor le is állítja a benzinmotort. Ám ha a Prius már akkora távolságot tett meg tisztán elektromos üzemmódban, hogy szükségessé vált az akkumulátorok újratöltése, akkor a generátor ismét beindítja a benzinmotort.


Nagy teljesítményű akkumulátor

A Hibrid Szinergia Hajtás® már jól bevált és megbízható nikkel-metál hidrid technológiával készülő, 202 voltos akkumulátora lehetővé teszi, hogy a Prius elektromos üzemmódban is működhessen, azaz csak a villanymotorja hajtsa. Az akkumulátor teljesítményét 2 kW-tal növelve 27 kW-ra emeltük, így a villanymotor simábban fut indításkor.


A csomagtartó padlója alatt elhelyezett akkumulátor egység mérete tovább csökkent, így még kevésbé csökkenti az utastér méretét. A megnövelt kapacitású ventillátorok javították az akkumulátorok hűtésének hatásfokát, s ez is elősegíti teljesítményük növekedését.


Teljesítményszabályozó egység

A Hibrid Szinergia Hajtás® 12 voltos akkumulátorokhoz hasonló méretű teljesítményszabályozó egységének részei:

  • Egy feszültségnövelő, amely fokozza a villanymotor, a generátor és az akkumulátorok feszültségét, hogy növelje a hibridrendszer teljesítményét
  • Egy inverter a villanymotor/generátor egységhez, amely az akkumulátor egyenáramát váltóárammá alakítja, hiszen ez működteti a villanymotort és a generátort
  • Egy egyenáram/egyenáram átalakító, amely a 202 voltos akkumulátor rendszer nagy feszültségét 14 voltra csökkenti, s árammal látja el a segédberendezéseket és a kisegítő akkumulátort.


Az új, 13,5 kg tömegű, 13 liter térfogatú inverter 36 százalékkal könnyebb és 37 százalékkal kisebb elődjénél. A jobb hatékonyság érdekében gyorsabban kapcsol, s az akkumulátor egyenáramát magasabb, 650 voltos feszültségű váltóárammá alakítja, amely meghajtja a villanymotort, illetve olykor a generátort is, s ezzel jelentős mértékben növeli a PCU teljesítményét.


A Hibrid Szinergia Hajtás® működés közben

Bármely utazás során a Toyota Hibrid szinergia Hajtás® rendszere különböző üzemmódokon működik, hogy a Prius fogyasztása a lehető legkisebb legyen. Álló helyzetben a benzinmotor automatikusan leáll, hogy ne égessen el üzemanyagot. Amikor a benzinmotor kis hatásfokkal működik – például elinduláskor, illetve kis és közepes fordulatszám-tartományokban – a járművet pusztán villanymotorja mozgatja, s ilyenkor nincsen CO2 és NOx emisszió.


Normál menetkörülmények között a teljesítményt – folyamatosan szabályozott arányban – a benzines és a villanymotor együtt adja le, s így nemcsak a teljesítmény, hanem a gazdaságosság is optimalizálható. Az új fejlesztésű elektronikusan vezérelt fékrendszeren (ECB) keresztül lassulás vagy fékezés közben a villanymotor nagy teljesítményű generátorként működve hajtja végre az energiavisszanyerő fékezést. Az egység azzal optimalizálja a Hibrid Szinergia Hajtás® rendszerének energiafolyamatait, hogy a különben hőként veszendőbe menő mozgási energiát elektromos energiává alakítva tárolja a nagy teljesítményű akkumulátorban.

Az akkumulátor töltési szintjét a benzinmotor által meghajtott generátor folyamatosan felügyeli, hogy soha ne fordulhasson elő az a helyzet, hogy külső forrásról kelljen tölteni az akkumulátorokat.


CSÖNDES, KIFINOMULT HALADÁS ÉS JOBB DINAMIZMUS

  • Átdolgozott MacPherson rugóstagos első és torziós tengelyes hátsó felfüggesztés a jobb úttartás és gördülési kényelem érdekében
  • Kisebb NVH szint a kényelmesebb és csöndesebb autózás érdekében
  • EV, ECO és POWER ‘választható’ üzemmódok, hogy a Hibrid Szinergia Hajtás® teljesítménye, hatékonysága és fogyasztása is javuljon
  • Eco Drive Monitor a még gazdaságosabb vezetésért
  • Intelligens parkolóasszisztens

Annak érdekében, hogy az autóvezetők a lehető legnagyobb mértékben kiaknázhassák az új generációs Hibrid Szinergia Hajtás® előnyeit, az új Prius teljesen új padlólemezre épül. Ennek köszönhetően jelentős mértékben átdolgozhattuk az első MacPherson rugóstag geometriáját és a torziós tengelyes hátsó futóművet, s így javult az agilitás és a gördülési kényelem.


Az új, sebességfüggő szervokormány csökkenti a hibridrendszer energiafogyasztását, és javítja a fogyasztást. Az EV, ECO és POWER ‘választható’ üzemmódok fokozzák a Prius teljes hibrid hajtásláncának képességeit, míg az Eco Drive Monitor abban segít a vezetőnek, hogy maximálisan kiaknázhassa a Toyota Hibrid Szinergia Hajtás® rendszerében rejlő potenciált.


Átdolgozott felfüggesztés

A Prius MacPherson rugóstagos első futóművében jelentős mértékben módosítottunk a geometrián. A változtatások között említhetjük a megnövelt torziós merevséget és a természetesebb kormányérzet érdekében megnövelt függőcsapszeg szöget.


A csökkentett tömegű alkatrészek – többek között alumínium gömbcsukló és stabilizátor-összekötő, a vékonyabb, üreges kanyarstabilizátor, az optimalizált méretű kerékagycsapágy, valamint az optimalizált vastagságú és magasságú alsó lengőkar – alkalmazása mind hozzájárul ahhoz, hogy a kisebb tömegű felfüggesztés révén is javuljon a fogyasztás.


A hátsó torziós tengelyes felfüggesztésben a csavarrugó és a lengéscsillapító külön-külön helyezkednek el, hogy a lehető legkisebb mértékben nyúljanak be a csomagtartóba. Az átlósan elhelyezett, csatolt lengőkaros gumibak mechanizmus, az optimalizált csillapítású rugók és lengéscsillapítók nagyszerű kormányzási stabilitást és gördülési kényelmet garantálnak.

Ezek a módosítások együtt jelentős mértékben fokozzák az új Prius menetdinamikáját, s érezhető javulást hoznak az úttartás agilitásában, a stabilitásban és a gördülési kényelemben.


Átfogó NVH csökkentés

Kihasználva a Hibrid Szinergia Hajtás® működésének csöndességét, az új Prius esetében külön figyelmet fordítottunk az NVH (zaj, vibrációk és nyersesség) értékek további mérséklésére, hogy a csendes, nyugodt utastéri környezetet biztosítsunk a vásárlók részére.


A szerkezetben sok helyen alkalmazott megerősítések, illetve a karosszériaelemek rezonanciájának finomhangolása optimalizálja a karosszéria merevségét, s ezzel csökkenti a vibrációk átadásának mértékét. A gördülési és motorzajt a motortérben és az utaskabin körül alkalmazott nagy teljesítményű zajcsillapító anyagok alkalmazásával nyomtuk el.


A motorház fedelének hátsó része enyhén megemelkedik, hogy minimalizálja az ablaktörlőlapátokat érő légáramlást, sőt, még az ablakmosó fúvókákat is a motorházfedél alatt helyeztük el a lehető legjobb aerodinamikai teljesítmény érdekében. Az átmenet a szélvédő felső része és a tető, illetve a szélvédő szélei és az A oszlopok között simábbá vált, mert ez csökkenti a szélzajt.


Három választható üzemmód

A Prius kifinomultan működő hajtásláncát kiegészítve három alternatív, „választható” üzemmóddal fokozható még tovább a hatékonyság, a teljesítmény és az üzemanyag-fogyasztás.


Induláskor, és legfeljebb 70 km/órás sebességig az új Prius rendszere automatikusan EV üzemmódra áll, azaz csak villanymotorja mozgatja az autót – a benzinmotor kizárólag heves gyorsítás közben fokozza a rendszer teljesítményét.


Egy kapcsoló megnyomásával a vezető manuálisan is választhatja az EV üzemmódot. Ez a különleges üzemmód nem áll a mild hibrideket hajtó autósok rendelkezésére, hiszen az ilyen működéshez a Hibrid Szinergia Hajtás® rendszer teljes hibrid hajtáslánca szükséges. A hatótávolságot az akkumulátorok töltöttségi szintje határozza meg, s az EV üzemmód lehetővé teszi, hogy városban minimális zajjal, illetve nulla CO2 és NOx emisszióval, de legfeljebb 50 km/órás sebességgel és maximum két kilométeren keresztül lehessen közlekedni. Mivel a benzinmotor ilyenkor nem működik, az EV üzemmód jelentős mértékben hozzájárul az új Prius kedvező átlagfogyasztásához.


Az új ECO üzemmódban a gázreakciók kevésbé agilisak, s a rendszer a klímaberendezés működését is a fogyasztás csökkentése érdekében szabályozza. A menetkörülményektől és a külső hőmérséklettől függően az ECO üzemmód és az Eco Drive monitor használata révén a vezetők 10-15 százalékkal csökkenthetik autójuk fogyasztását.


Az új POWER üzemmód szintén megváltoztatja a Prius gázreakcióit: a teljesítményt fokozva javítja a gyorsulást és növeli a vezetés élményét. A POWER üzemmód maximum 25 százalékkal fokozza a gázreakciót a gázpedál lenyomásához képest. Félig lenyomott gázpedál mellett a Prius gyorsulása 50-ről 80 km/órára 1,7 másodpercet javult az elődhöz képest (5,81 helyett 4,11 másodperc).


Eco Drive monitor

A műszerfalban elhelyezett négy kijelzővel megtámogatott Eco Drive monitort azért fejlesztettük ki, hogy az autóvezetők minél jobban kihasználhassák a Toyota Hibrid Szinergia Hajtás® rendszerének gazdaságosságát.


Az Energiamonitor mutatja a benzinmotor pillanatnyi működési körülményeit, illetve az elektromos áram áramlását. A valós időben működő monitor segít a vezetőnek megérteni a Hibrid Szinergia Hajtás® rendszer alapvető energiaáramlását.


A Hibridrendszer visszajelző a gázpedál kezelésének valós idejű adatait jeleníti meg, és segít a vezetőnek, hogy a gázpedál kezelésével és a vezetési stílussal a lehető legtakarékosabban autózhasson.


Az új egy-, és ötperces intervallumokat megjelenítő Fogyasztási monitor a fogyasztás és az energiavisszanyerés eredményeit mutatja meg az utolsó egy vagy ötperces intervallumban, s ezzel azonnali visszajelzést szolgáltat a vezetőnek a vezetési stílus hatékonyságáról és a fogyasztásról.

Az új Múltbéli eredmények monitor a napi számláló adatait és az átlagos fogyasztást jeleníti meg.


Intelligens parkolóasszisztens

A módosított Intelligens parkolóasszisztens (IPA) rendszere is bekerült az új Priusba – ez könnyebben kezelhető és sokkal gyorsabban dolgozik. Az IPA segítségével a vezető könnyebben végezheti el a parkolást a Toyota teljes hibridautójával.


A rendszer hátsó kamerát és első, a lökhárítóba szerelt ultrahangos érzékelőket alkalmazva azonosítja a parkolóhelyeket, majd a megfelelő kormánymozdulatokat elvégezve leparkolja a kocsit. A rendszer szabályozza a kormányzást, hogy automatikusan beálljon a kocsival a kijelölt parkolóhelyre. A vezetőnek nem kell a kormányhoz érnie, ő csak a gázpedált kezeli a manőver során.



MODERN BIZTONSÁGI JELLEMZŐK

  • Új Ütközés előtti biztonsági rendszer (PCS) és adaptív sebességtartó automatika (ACC)
  • Elektronikusan vezérelt fékrendszer (ECB) energiavisszanyerő funkcióval, vészfékasszisztens (BA), kipörgésgátló (TRC) és menetstabilizáló elektronika+ (VSC+)
  • Szériafelszerelésként hét légzsák, többek között függönylégzsákok
  • Új aktív fejtámaszok az ostorcsapás jellegű sérülések csökkentéséért
  • Jobb gyalogosvédelmi teljesítmény


A Prius tervezése során a maximális, ötcsillagos eredmény elérése volt a cél az megszigorított Euro NCAP-teszten.


Az új Priust javított aktív, passzív biztonsági és gyalogosvédelmi jellemzőkkel láttuk el, valamint nagyon merev, fokozott energiaelnyelő képességű karosszériát kapott, amelyben a korábbinál nagyobb arányban alkalmaztunk nagyszilárdságú acélt.


Széria a hét légzsák és az első aktív fejtámlák, a módosított Elektronikus vezérlésű, energiavisszanyerő fékrendszer (ECB), amely magában foglalja a Vészfékasszisztenst (BA), a Kipörgésgátlót (TRC) és a Menetstabilizáló elektronikát (VSC+). A Prius emellett kifinomult, megelőző jellegű, Ütközés előtti Biztonsági rendszert (PCS) is kapott, amelynek része az adaptív sebességtartó automatika (ACC) is.

Ütközés előtti biztonsági rendszer (PCS)

A Prius opcionális Ütközés előtti biztonsági rendszere (PCS) új mércét állít a megelőző jellegű biztonság terén. Milliméter hullámhosszú radarérzékelőjével végigpásztázza a kocsi előtti utat, felismeri a potenciálisan veszélyes tárgyakat, és segít a vezetőnek az ütközés esélyének csökkentésében.

Ha az ütközés veszélye nagy, a PCS figyelmezteti a vezetőt, s ha az fékezni kezd, akkor fékezési támogatást nyújt, és ezzel párhuzamosan aktiválja az övfeszítőket is.


Adaptív sebességtartó automatika

Az adaptív sebességtartó automatika (ACC) a PCS-szel működik együtt. Automatikusan tartja az előre beállított követési távolságot a Prius előtt haladó járműhöz képest. Amint az út szabad a Prius előtt, az ACC újra az eredetileg beállított sebességre gyorsítja fel a Priust.


Elektronikusan vezérelt fékrendszer (ECB) energiavisszanyerő funkcióval

A Priust felszereltük az újonnan kifejlesztett elektronikusan vezérelt fékrendszerrel (ECB), amely hozzájárul az energiavisszanyeréshez is, és koordinálja a hidraulikus és a regeneratív fékezést. Az ECB 18 százalékkal könnyebb és 31 százalékkal kisebb, mint a hagyományos rendszerek.


Az új Prius nagyobb méretű, 381 mm-es hűtött féktárcsákat kap elölre, hátra pedig 381 mm átmérőjű tömör tárcsák kerülnek a jobb fékhatás érdekében. A hidraulikus és az energiavisszanyerő fékezés együttes szabályozása révén lassulás és fékezés közben maximalizálható a rendszer által visszanyert energia mennyisége.


55 km/óránál nagyobb sebességnél – amennyiben az ECB vészfékezést észlel, vészfékezésre figyelmeztető jelzésként automatikusan villogtatja a Prius féklámpáit, hogy figyelmeztesse a mögöttes forgalmat a veszélyre, és csökkentse a ráfutásos baleset bekövetkezését.


További aktív biztonsági rendszerek

Az ECB az aktív biztonsági rendszerek teljes skáláját magában foglalja, többek között a legmodernebb blokkolásgátló fékrendszert (ABS), a vészfékasszisztens (BA), a kipörgésgátlót (TRC) és a menetstabilizáló elektronikát (VSC+).


A vészfékasszisztens (BA) figyeli a fékpedál lenyomásának mértékét és sebességét, majd eldönti, hogy szükség van-e vészfékezési manőverre. Amennyiben a vezető nem nyomja le elég erővel a féket, a rendszer felismeri, hogy vészfékezésre van szükség. Ebben az esetben automatikusan megnöveli a fékek hidraulikus nyomását, hogy optimalizálja a fékhatást.


A menetstabilizáló elektronika (VSC+), amelynek vezérlése magában foglalja az elektromos szervokormány is, azzal ellensúlyozza az alul-, vagy a túlkormányzottságot, hogy a négy kerék valamelyikét lefékezi, illetve ezzel egyidőben ellenkormányzási nyomatékot fejt ki, amely segít a vezetőnek a jármű stabilizálásában.


A kipörgésgátló rendszer (TRC) megakadályozza a kerék kipörgését csúszós vagy rossz tapadású felületen, az elektromos szervokormány pedig segít ellensúlyozni a perdületi hajlamot erős fékezés vagy heves gyorsítás közben.


Passzív biztonság

Az új Priust hét légzsákkal szereljük fel, mindegyik szériatartozék: a vezető és utasoldali dupla első légzsák, az első oldallégzsákok, a vezető térdlégzsákja és a teljes méretű függönylégzsákok taroznak ide. Az első utaslégzsák kikapcsolható, erre az állapotra a műszerfalon elhelyezett visszajelző fény figyelmeztet. S bár az övfeszítő aktív marad, a menetiránnyal szemben beszerelt gyerekülés így biztonságosan rögzíthető.


Valamennyi első és hátsó üléshez hárompontos automata biztonsági öv jár, elöl övfeszítővel és överőhatárolóval. A vészfeszítő mechanizmust (ELR) úgy kalibráltuk, hogy egy bizonyos, előre programozott terhelési érték felett megfeszítse az övet. Ütközés során az överőhatároló kis mértékben csökkenti az öv feszességét, hogy mérsékelje az utas mellkasára ható erőket. Az első üléseket huzalos működtetésű aktív fejtámaszokkal is felszereltük, amelyek csökkentik a ráfutásos balesetekben gyakori ostorcsapás jellegű nyaki sérüléseket.


Gyalogosvédelmi rendszerek

Az új Prius első részében számos olyan megoldást alkalmaztunk, amely gázolás során mérsékli a gyalogos sérüléseit. A lökhárító szerkezete a lábsérülést hivatott csökkenteni, illetve energiaelnyelő anyagokat szereltünk be az első lökhárítóba és a hűtő alá, hogy a gyalogos lába ne csúszhasson be az autó alá.


Az első sárvédők enegiaelnyelő felfogatása a fejsérülést csökkenti, a motorházfedél zárszerkezete pedig kellő távolságban van a fedél felületétől. A fedél szerkezete emellett energiaelnyelő üreget is tartalmaz, hogy az ütést a lehető leghosszabb úton tompítsa. A szélvédő előtti területre szintén terveztünk egy könnyen összecsukló elemet, amely mérsékli az ütés nagyságát.

Hozzászólások
Hozzáadás Keresés
Hozzászólás
Név:
Email:
 
Tárgy:
 
Gépelje be a képen látható karaktereket.
 
Képeslapküldés

Lepje meg szeretteit egy
szép képeslappal!

Tovább »

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Népszerű

2013.01.09.
Kép

A bájos Nina Dobrev a Vámpírnaplók című sorozat főhősnőjeként lett egy csapásra világhírű, s vélhetően nők milliói cserélnének...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Szűnni nem akaró köhögés keseríti meg az életét? Nehezen múlik a torokfájása és nem segítenek a patikában kapható szopogatós...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Noha a meteorológusok szerint már csak néhány napot kell várni az idei első hószállingózásra, az otthonainkba egy kis segítséggel...   Tovább »
2012.06.20.
Kép

Egy régi legenda szerint az igazgyöngy a hűség ékköve, amely csökkenti a nő vágyát, s ezáltal a mások iránt érzett vágyát. ...   Tovább »

Korábbi

2010.10.06.
Kép

Heidi Klum újra is újra bebizonyítja a világnak, hogy a modellkarrier összeegyeztethető az anyasággal. Sőt, a Victoria Secret legszebb...   Tovább »
2012.04.16.
Kép

A zord éghajlatú skót felföld számos karakteres férfit adott a világnak: gondoljunk csak Sean Connery-re, Rod Stewartra, Ewan McGregorra vagy...   Tovább »
2011.02.17.
Kép

Február 18-án ünnepli születésnapját John Travolta, Hollywood nagy visszatérője, akinek nemrégiben született meg harmadik gyermeke,...   Tovább »
2012.06.25.
Kép

Paul Bettany a világ egyik legfelkapottabb angol színésze, aki bebizonyította, hogy nem csak a prózai szerepekben tud kiemelkedő produkciót...   Tovább »
2011.10.18.
Kép

Október 14-én, pénteken nagy sikerrel mutatta be a Centrál Színház az Egy nyári éj mosolya című Broadway-musicalt Törőcsik Mari,...   Tovább »