Vissza a pótkereket minden autóba! PDF Nyomtatás E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 
Írta: Aszódi Ádám   
2011. szeptember 30. péntek, 14:27

A pótkerék csaknem egyidős az autózással. Őseink nagyon hamar belátták, a kerék kulcsfontosságú szerepet tölt be autónk mobilitásának megőrzésében. A kerék meghibásodása esetén marad a séta.

Napjainkban egyre gyakoribb jelenség a pótkerék kiváltása, vagy elhagyása. Ezzel egyidejűleg csökken a mobilitásunk, s vele a biztonságunk is. A pótkerék, amint azt a neve is mutatja- a kereket hivatott pótolni, ha a pótkereket is pótolni kívánjuk, abból csak suta megoldás születhet, komoly kompromisszumot tartogatva az autós számára.




Kinek jó ez?

Az autóssal elhitetik súlyt és helyet nyer a pótkerék elhagyásával. Mérettől és kiviteltől függően egy pótkerék térfogata 30 és 50 liter közé tehető, a súlya pedig 12-25kg lehet. Ez lenne a nagy nyereség? Mikor gondolkodtunk azon, a mai személyautók súlyát figyelembe véve (1.000kg-tól 2.500kg-ig), hogy 25kilónyi, azaz 1-2,5%-nyi összsúlyt a pótkerék elhagyásával, vagy 30 liter üzemanyag elengedésével, vagy esetleg a legvéznább rokon otthonhagyásával nyerjünk-e?! Versenyautóknál ez a 25kg dönthet az első és utolsó helyek közt mindenről, de a közúton, figyelembe véve a biztonsági „veszteséget” elenyésző!

A térfogat-különbséget vizsgálva, már nagyobbat 10-15%-ot nyerhetünk. Azonban érdemes fontolóra venni, számos olyan megoldás kínálkozik a csomagtér bővítésére, amely nem veszélyezteti mobilitásunkat. Mivel szoktak még érvelni, a minket győzködők?


Legkedvesebb kérdésük, „hányszor kapott eddig defektet”? Sosem ez a lényeg, hanem az, hogy hányszor fog még? Aki tudja a választ, bátran írjon szerkesztőségünkbe, mert a jövő heti lottószelvényem biztosan vele töltetem ki! Amúgy az utakon figyelmesen közlekedve, heti legalább egy defektes autót mindig látni!

Másik, szó szerint örökzöld „ütőkártyájuk”, a környezetvédelemre hivatkozni, hiszen, ha elhagyjuk a pótkereket, az kevesebb abroncs gyártását eredményezi. Sajnos összességében ez sem igaz, látni fogjuk az alábbi felsorolásban, hogy a végén még a környezetet is jobban terheljük!


Az autógyártók viszont, tetemeset spórolnak! A pótkerék méretétől és minőségétől függően, autónként 20.000Ft és150.000Ft közötti összeget nyernek, a mi kárunkra.


Néhány gyártó, számomra teljesen érthetetlen módon, még az emelőt is kispórolja, ezzel magára hagyva az autóst egy esetleges felakadáskor. A típus-specifikus emelőt pótolni pedig nem olcsó mulattság, néhány márka 80.000Ft körüli összeget is el mer kérni érte!

Az autógyárak által kínált szükségmegoldások életképességének vizsgálatához, a következő élethelyzetből induljunk ki: pár napra kiruccan egy négytagú család pihenni, s, hogy a dugókat elkerüljék, a kicsik pedig alhassanak, este indulnak. Az uticél München, végig autópálya, 6-8 óra alatt kényelmesen letudható. Az életszínvonal magas, a közbiztonság jó, az infrastruktúra lehetővé teszi a könnyű gumi-beszerzést. (Szándékosan nem elmaradott vidéket választottam példánk uticéljául.)

Néhány óra, éjszakai kocsikázás után, hajnali 1 és 2 óra között, valahol Ausztriában megtörténik a baj, defektet kapunk. Lássuk, miután a forgalomtól biztonságos helyre húzódtunk autónkkal, mivel segít minket drága autónk gyártója ilyen helyzetben! Továbbá mennyi időt és kiadást igényel az eredeti állapot teljes visszaállítása?

1)    a nagyvonalú gyártó, teljes értékű pótkerékkel szerelte autónkat: 30 perc időkiesés után folytathatjuk utunkat egészen Münchenig, ahol másnap munkaidőben kijavíttatjuk a lyukas guminkat. Veszteség: 30perc és néhány Euro a javításért.


2)    a szűkmarkúbb gyártó, szükségpótkerékkel gondolt csak ránk: a kerékcsere után, nagyjából ötven kilométert autózhatunk, 80km/h sebességlimit betartásával.


Nincs más választás, Ausztriában kell éjszakázni, s a javítást is másnap ott kell elvégeztetni. Veszteség: legalább fél nap, néhány Euro a javításért, továbbá az előre nem kalkulált szállás díja.

Mivel a megtehető út limitált, nem válogathatunk kedvünkre a szállások között, el kell fogadni a legközelebbit, függetlenül attól, hogy öt, vagy csak két csillagos! Amennyiben családunkat arra kárhoztatjuk, hogy a kocsiban éjszakázzon, mondjuk egy gumisműhely előtt, fűtenünk akkor is kell az autót, ami viszi az üzemanyagot.

3)    a zsugori gyártó, csupán defektjavító gumimasszára tartott minket érdemesnek: amennyiben sikerül a masszát helyesen az abroncsba juttatni és a kompresszor is képes a gumit teljesen felfújni, úgy a szükségpótkerekes esethez hasonlóan, limitált távolságra, a sebességkorlátozás szigorú betartása mellett elhagyhatjuk a helyszínt, persze így is Ausztriában hálunk.


Amennyiben a gumimassza jó része mellé ment, vagy a kompresszor csak félig tudta felfújni a gumit, ott ragadunk! Autómentőt kell hívni, aki a legközelebbi márkaszervizhez szállítja autónkat. Vigyázzunk, az autómentő nem taxi, a vezető –mondjuk, a családfő- befér, a többieknek tényleg taxi kell! Hová menjen a többiekkel? A legegyszerűbb, ha a taxi követi az autómentőt a márkaszervizig, s onnan együtt mennek tovább szállodát keresni. Befér mindenki? Személyautó esetében, gyerekülést használva két felnőtt és két gyermek fér el! Hová ül a taxisofőr? Legyen inkább két taxi? Oh, igen, mulatni tudni kell! Így száll el egyhavi magyar átlagkereset a nagy osztrák éjszakába! És hol van még a vége? Másnap a műhelyben, ahova ugyancsak taxival érkezünk, azzal a remek hírrel fogadnak, defektjavító használata után gumiabroncsunk betöltötte életfeladatát, kényszerű újrahasznosítás vár rá.

Nincs ugyanis olyan gumis, aki nekiállna a szert kivakarászni az abroncsból, bármennyi is jutott be, majd biztonságosan kicentrírozni! Aki ezek után arra merészel gondolni, cudarul átverte autója gyártója, annak jelzem, még nincs vége! Tudni kell, amennyiben abroncsgarnitúránk már többet futott, mint 1.000km, úgy egy gumi cseréje nem megengedett, párban kell azokat kicserélni! Amennyiben nincs az autónkon lévő mintázattal egyező raktáron, két dolgot tehetünk: várunk napokat, esetleg heteket, amíg beérkezik –hurrá, nyaralunk Ausztriában is-, vagy BINGO, megütjük a főnyereményt és igen, 4 db új gumiabroncsot vásárolunk, átadva ezzel a környezetvédelemnek autógyártónk üdvözletét! Noha a KRESZ megengedi személyautók esetében az eltérő tengelyeken eltérő mintázatok használatát, mégse tegyük, óriási biztonsági kockázattal jár! Balesetveszélyes! S, ha az, miért adjunk a biztosítónknak egy okot, amire hivatkozva, teljes joggal bújhat ki a fizetés alól egy későbbi baleset esetén! Az ember is esetlenül mozog felemás cipőben. Az autó annyival rosszabb, amennyivel nehezebb és gyorsabb is az embernél! Ez nem játék, vegyük komolyan! Veszteségek: fix legalább fél nap, fix 2 db gumiabroncs, fix szállás, fix defektjavító, esetleges autómentő, esetleges taxizások, esetleges további 2 db gumiabroncs. Arányban áll ez, az autónk gyártója által nyerhetővel szemben?


4)    Végezetül lássuk a legcifrább megoldást! Defekt-tűrő abroncsokkal szerelte a ravasz gyártó autónkat, s megetetett, óriási helyet és súlyt nyertünk, miközben hatalmas csókot leheltünk az Anyatermészet homlokára…. A magyar elnevezés, mint defekt-tűrő, sajnos csalóka, tévhitet kelt.

Dehogy tűri ez a defektet, ugyanúgy kilyukad, mint hagyományos testvérei, csupán merevebb oldalfala miatt képes még 50km-t max 80km/h-s sebességgel továbbvánszorogni. Cserébe ezen képességéért, egész addigi életében alaposan kirázta veseköveinket. Az angol elnevezés, mint RFT, azaz Run Flat Tyre, magyarul „laposan is futó abroncs” már jóval találóbb. Sajnos ezek az abroncsok nagyon drágák, emiatt ritkák is a gumisműhelyek polcain. Mivel tilos őket javítani, és a laposan futás kifáradást okoz az oldalfalban, csak az újrahasznosítás várhat a kilyukadt darabra. A párját eltehetjük tartalékba, de jó tudnunk, az abroncsok szavatossága is lejár! Ajánlott maximális felhasználhatósági idejük a gyártástól számított öt évre szavatolja képességeiket.

Utána az öregedés hatására olyan változások zajlanak le az anyagukban, amitől a tapadásuk, különösképp a vizes tapadásuk jelentősen leromlik, ami komoly veszélyt rejtegethet. Jelentősen eltérő életkorú abroncsok használata esetén akkora tapadáskülönbség adódhat, amit nincs az a modern ESP, ami kezelni tudna, óhatatlanul megpördülünk! Veszélyes játék, ki tudja, épp mikor jön szembe egy betonkeverő, vagy csuklós busz! Végig gondolva mindezt, meg kell hozni a nehéz döntést, egy párra lesz szükségünk. Nagy eséllyel csak rendelésre elérhetők, ami 24 órától 3 hétig is eltarthat. A kényszerű ausztriai éjszaka jóval hosszabbra is nyúlhat, vagy vicces módon, eljuthatunk odáig is, anyagilag jobban megéri az autót hazaszállíttatni, a lakhelyünkhöz legközelebbi márkaszervizhez, így legalább a kényszerű kinn tartózkodás nem emészti tovább pénztárcánk tartalmát. Néhány kereskedő ilyenkor örömmel előhúzza tarsolyából az assistance varázsszóval illetett szolgáltatást. Bravó! Hány éves koráig is jár az az autónkhoz? Milyen feltételei vannak? Valóban olcsóbb a pótlás idejére csereautót biztosítani, mint gyárilag bedobni azt a pótkereket? Így védjük a környezetet? Így jár jobban az egyszeri autós? Ezek az RFT abroncsok nagyjából annyiba kerülnek darabonként, mint egy átlagos állapotú 15 éves személyautó. Nagy buli ám a pótlásuk! Ténylegesen mit veszít példánkban ezzel a megoldással a pórul járt, megvezetett autós: legalább 1db ausztriai éjszakát, legalább 2db méregdrága abroncsot, s jó eséllyel a fent felsoroltak alapján további éjszakákat, esetleg hazaszállítást. Ez ám a kikapcsolódás! Minden kalandpark bezárhat, ilyet úgysem tudnak!


Végezetül, az összes ausztriai extra éjszakát hozó megoldáshoz, nyugodtan adjuk hozzá azt az apró tényt, amennyiben nem tudjuk a csúszás miatt elfoglalni müncheni szállásunkat, a 24 órán belüli foglalás lemondás milyen kötbérfizetési kötelezettségekkel jár. Hiába, ha már lúd, akkor bizony legyen jó kövér! Ez a story jóval gömbölyűbb, mint elsőre, a szalonban kedvencünk mellett álldogálva, tűnt…..


Autóvásárláskor mérlegeljünk, mennyit ér a mobilitásunk! Lehetőleg kerüljük a pótkerék nélküli modelleket! Amennyiben szívünk mégis csak a vágyott négykerekűért dobog, járjunk utána, mennyiért tudnánk mi magunk pótolni a gyártó által lenyúlt pótkereket.

Amennyiben még a helye sincs meg a csomagtartóban, válasszunk más, a mobilitást jobban támogató modellt, vagy gyártmányt! Véssük az eszünkbe, a piac, hatással van a kínálatra! Felelősségteljes vásárlóknak már ma sem tudják eladni a pótkerék nélküli autókat! Minél többen gondolkodunk így, annál kevesebb megvezetés történik. Követeljük vissza a pótkereket minden autóba!


Foto: Aszódi Ádám

Hozzászólások
Hozzáadás Keresés
aMan  - Kell-e pótkerék?   |2011-10-13 13:12:14
Én maram is pótkerék párti vagyok. Főleg azért mert már volt defektem... igaz nem Ausztriában hanem az M0-áson, de onnan is kb. 20eHUF-ért visszhaza egy autómentő és egy mobilgumis is kb. 5eHUF... Gyakorlatilag ha jól el van "rejtve" az autóban, akkor észre sem veszük...
Gabi   |2012-06-26 01:49:58
Adam, es mit csinaljon az aki nokent tud es akar(na) is kereket cserelni, de az auto run flat tyre-vel van felszerelve es hely sincs sehol a potkereknek. (vagy potkerek, vagy babakocsi pl.?:)
Aszódi Ádám  - Válasz Gabinak   |2012-06-26 11:05:43
Kedves Gabi, sorait olvasva, a helyzet már adott. Ahogy a cikkben is írtam az RFT abroncsok jelentik a legnagyobb átverést. Egyetlen előnyük, hogy használatuk mellett kötelező az autókat nyomásmérővel is felszerelni. Az adott autóval, amennyiben nem szeretne kiszolgáltatott helyzetbe kerülni, javaslom (amennyiben van téli-nyári váltókereke) mindig hordjon magával egy darabot belőlük. Amennyiben nem rendelkezik ilyennel, márkaszervizben vásároljon plusz egy kereket. Ez természetesen literveszteséget fog okozni a csomagtartóban, de talán még messze jobb, mint valahol a nagyvilágban kényszeréjszakákat eltölteni. Az igazi megoldás persze az ilyen autók elkerülése lenne, de ahogy írta, ön már rendelkezik egy ilyen autóval. Üdvözlettel:Ádám
Balazs  - Pk   |2013-01-02 18:44:02
Még egyet hozzátennék: oldalfal sérülése (padkázás) esetén a defektjavító készlet szóba sem kerülhet, ilyenkor megint csak valamilyen pótkerék alkalmas. Én is full-pót párti vagyok, nemigen találkoztam mankó-kerékkel, ezért egy kérdés: az 50km-es limit elérése körül a szükségpótkerék is kuka? gondolom igen, és akkor megint lehet magyarázni a "zöld"-séget.
Hozzászólás
Név:
Email:
 
Tárgy:
 
Gépelje be a képen látható karaktereket.
 
Képeslapküldés

Lepje meg szeretteit egy
szép képeslappal!

Tovább »

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Népszerű

2013.01.09.
Kép

A bájos Nina Dobrev a Vámpírnaplók című sorozat főhősnőjeként lett egy csapásra világhírű, s vélhetően nők milliói cserélnének...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Szűnni nem akaró köhögés keseríti meg az életét? Nehezen múlik a torokfájása és nem segítenek a patikában kapható szopogatós...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Noha a meteorológusok szerint már csak néhány napot kell várni az idei első hószállingózásra, az otthonainkba egy kis segítséggel...   Tovább »
2012.06.20.
Kép

Egy régi legenda szerint az igazgyöngy a hűség ékköve, amely csökkenti a nő vágyát, s ezáltal a mások iránt érzett vágyát. ...   Tovább »

Korábbi

2014.02.20.
Kép

Kurt Cobain, a punk rock valaha élt legnagyobb királya 47 éves lenne, ha 27 éves korában nem dördül el az a végzetes puskalövés, amely...   Tovább »
2012.03.06.
Kép

A múmia sztárja is – mint annyian a filmszakmában – magyar felmenőkkel dicsekedhet. Édesanyja osztrák pszichológus, édesapja pedig magyar...   Tovább »
2011.03.01.
Kép

A brit színész jó ideig élte az ismert, de sztárnak nem nevezhető színészek nyugalmas életét. A legújabb Bondként azonban személye...   Tovább »
2011.02.17.
Kép

Február 18-án ünnepli születésnapját John Travolta, Hollywood nagy visszatérője, akinek nemrégiben született meg harmadik gyermeke,...   Tovább »
2011.03.10.
Kép

Illényi Katica hegedűművésznő nem véletlenül lett világhírű. Énekel, táncol, színésznőként, műsorvezetőként is briliáns, és...   Tovább »